Film Something Unknown, het paranormale bewezen !!!

something-unknown

Toen ik Renee vroeg of ze mee wilde werken aan een interview voor het blog zei ze meteen Ja. En reken maar dat ik trots ben op dit interview met een bijzonder mens. Veel leesplezier.

images Renee Scheltema

Je vertelde lang te hebben gewerkt aan de film. Hoe lang ben je bezig geweest en welke wetenschappers heb je bezocht?

Ik ben er 10 jaar geleden mee begonnen. Maakte wel andere kortere documentaires tussen door, maar begon in 2000
te schrijven. Dit was lang  voordat What the Bleep en “De Secret” enzo uitkwamen..Ik heb 2 keer zoveel wetenschappers bezocht als uiteindelijk in de fillm voorkomen, en filmde heel wat uren in de loop der jaren…. bijna 100 uur.
Die monteerde ik tot een lang geheel van 6 uur, en toen huurde ik een editor die slechts deze 6 uur te zien kreeg, en hielp in te korten.
 
Je begint met 3 vragen, de droom van je dochter, de lepel buiger (Uri Geller truckje) en je eigen voorgevoel contact op te nemen met je vader. Heb je hier bewust voor gekozen?
 
Nee ik kon toch niet ‘bewust’ een psychische ervaring hebben? ‘Mijn eerste ervaring met telepathie was toen ik aan de Universiteit in Berkeley studeerde. Ik was drieëntwintig en eens in de drie maanden belde ik naar mijn ouders gedurende borreltijd.

Dat had ik net twee dagen daarvoor gedaan, toen ik opeens een heel sterk gevoel kreeg. Ik moest opstaan. Ik moest naar de telefoon. Ik voelde mezelf lopen, terwijl ik wist dat het nergens op sloeg omdat ik net mijn ouders gesproken had en het was ook de verkeerde tijd van de dag:  heel raar. Toen ik belde, nam mijn broer de telefoon op en vertelde  dat mijn vader een ongeluk had gehad en op de intensive care lag te vechten voor zijn leven.

Tijdens het filmen kwam ik er pas achter dat dit soort krachten vooral spelen tussen mensen die elkaar goed kennen. Er is ongelofelijk veel onderzoek gedaan naar telepathie, waaruit blijkt dat geliefden, familieleden en vrienden op afstand van elkaar, zonder woorden toch met elkaar kunnen communiceren.’

Het lepel buigen kan een duidelijke truc zijn, maar er zijn ook gevallen bekend waarbij lepels worden onbewust worden gebogen, of zonder aanraking . Ik laat dit in het midden. Ik had niet verwacht dat een aantal wetenschappers zelf vreemde telekinetische ervaringen zou hebben.

Het is makkelijk om af te glijden in een geitenwollensokkenfilm. Het stikt natuurlijk ook van de charlatans. Aangezien ik zelf een wetenschappelijke achtergrond heb, wilde ik  van de echte experts weten hoe het zit, en wat ze als bewijs hebben gevonden. En niet verstrikt raken in verklaringen.

Hoe stond je tegenover de thema’s voordat je begon aan de film zelf? Sommigen mensen twijfelen aan je oprechtheid en denken dat je enkel als gelover het onderzoek bent gestart.

Ja ja ik was niet van plan om een “objectieve” film te maken. Ik was van plan om te zien wat voor bewijs er gevonden is door gedegen wetenschappers voor psychische fenomenen. Praktisch alle wetenschappers zijn zelf skeptisch, en dat drijft hen onderzoek te doen. Sommigen zijn professoren in psychologie, quantum mechanica, doctoren, experts in electro-magnetisme, etc.

 Ik heb ook skeptici gesproken, maar wordt een beetje moe van ze, want ze roepen allemaal hetzelfde: “het bestaat niet”, maar nemen niet de moeite het bewijs goed onder ogen te zien. Soms denk ik wel: het is waarschijnliijk te bedreigend voor ze, want dan zouden ze hun wereldbeeld moeten veranderen, en dat doe je niet zo maar.

 Het is niet zo lang geleden dat we heksen op de brandstapel zetten. En binnen het christendom wordt alles wat met psychische ervaringen te maken heeft gezien als taboe of  “van den duivel”. (toevoeging Isabel, de Kerk heeft het geschrapt op verzoek van Keizer Justianus die bezig was het Recht op papier te zetten, het paste niet in zijn plannen en de toenmalige Paus stemde ermee in) Tja, met zo’n opvoeding moet je wel ‘tegen’ zijn. Terwijl ik in deze film juist duidelijk onderscheid heb willen maken tussen black magic en white magic, waarbij ik  black magic buiten beschouwing liet.Ik hoop dat mijn film het uit die taboesfeer haalt en we deze vijf krachten op een positieve manier kunnen gaan gebruiken.’
 
Je film kent 5 thema’s kun je per thema vertellen hoe je er nu tegenover staat?

Toen ik Professor Tart voor het eerst sprak wist ik niet dat er wetenschappelijk bewijs was geleverd voor “The Big Five” zoals hij ze noemt:
1 Telepathie – communicatie van geest tot geest; 2 Helderziendheid – waarnemen op afstand; 3 Precognitie – kijken in de toekomst; 4 Psychokinese – beweging veroorzaken met geestkracht; 5 Healing – genezen met spirituele kracht. In de film wordt op elk van deze 5 thema’s dieper ingegaan.

Na anderhalf jaar filmen heb ik veel wetenschappelijk bewijs gevonden, en  heb geleerd dat onze hersenen niet alleen bestaan uit chemische en elektrische reacties. We kunnen ook zonder woorden, over lange afstanden, contact met elkaar hebben. Er is een spirituele connectie met elkaar en de aarde. Als je dat beseft dan zouden we  met z’n allen makkelijker de wereld kunnen verbeteren.

Toch zijn lang niet alle vragen beantwoord . De film heet niet voor niets: Something Unknown Is Doing We Don’t Know What. Want hoewel de onderzoekers harde feiten verzamelen, roept elke ontdekking nieuwe vragen op. Dus: hoe dieper je graaft, des te minder je beseft te weten. Als je open staat en experimenten doet, kom je toch weer uit bij het mysterie…

Een van de geïnterviewden, onderzoeker Roger Nelson van Princeton University, waarschuwt in de film met dat besef de skeptici: ‘We begrijpen nog maar vier procent van het universum, de rest niet. Wees dus voorzichtig met zeggen: “Dit kan niet.”.’

Een paar jaar geleden droomde mijn dochter dat de moeder van een van haar vriendinnen in bed lag en om hulp riep. Mijn dochter hing in een hoek van het plafond  en kon niets doen terwijl ze de vrouw zag sterven. De volgende dag was ze de droom vergeten totdat ze een telefoontje kreeg.. Haar vriendin vertelde dat haar moeder volkomen onverwacht die avond was overleden. Huilend belde mijn dochter me op. Voor mij was deze gebeurtenis het zoveelste bewijs dat er meer is tussen hemel en aarde, en een stimulans om deze film te gaan maken.
 
Wat heeft je het meeste geraakt in de onderzoeken die zijn verricht op de hoofdthema’s?

Niet een speciaal ding. Onderzoeken ‘raken’ me niet, maar geven gewoon nog meer bewijs dat er iets gebeurt.

 
Hoe denk je nu over het paranormale?

Niet anders dan voordat ik begon. Voordat je aan een film begint, moet je toch wel al een paar uitgangspunten hebben, anders wordt het zwabberen.

Klopt het dat je nog veel meer materiaal hebt dan wat in de film zit over wetenschappelijk onderzoek? Wat springt eruit? Ik zou daar graag op terug willen komen in een vervolgstuk.

Ja die 6 uur waar ik hierboven over sprak , daar zitten nog andere anecdotes in, en wetenschappers die in de montage sneuvelden, maar daarom niet minder interessant zijn. Ik heb er ook een paar psychics uitgehaald, want zo’n film is koorddansen: als iemand zich erop voor laat staan dat hij psychisch is, en er beroemd mee wil worden of er geld mee wil verdienen, dan wordt het in mijn ogen verdacht. Dit zijn eigenschappen die verlichtte personen wel worden toegedicht, maar die verlichte mensen zullen -als het goed is!- daar nooit op laten voorstaan; dus nooit over dit soort eigenschappen, of vermeende krachten gaan opscheppen.

Renee heel erg bedankt voor dit prachtige interview en verduidelijking, ik hoop dat ik meer mag plaatsen over hetgeen we niet hebben gezien.

Lees ook:Dood en leven horen bij elkaar
Lees ook:2012 the movie in de bioscoop.
Lees ook:Er is water op de maan (vakantiebestemming in 2012?)
Lees ook:Reïncarnatie van honkballegende Lou Gehrig…
Lees ook:Jongen (17) heeft ontmoeting met Jezus…

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>