Films: BARDSONGS vanaf 3 juni te zien in de bioscoop

BARDSONGS
Drieluik van verfilmde volksvertellingen een lofzang op de uiterlijke verschillen en verborgen overeenkomsten van
verschillende werelden. Opgenomen in Rajasthan, Mali en Ladakh. Vanaf 3 juni te zien in de bioscoop.


een film van Sander Francken (regie en productie)

Whatever our souls are made of, his and mine are the same (Emily Brontë)
Met steun van o.a. het Nederlands Fonds voor de Film, de Organisatie voor Hindoe
Media OHM, de Nederlandse Moslim Omroep NMO en de Boeddhistische Omroep
Stichting BOS verfilmde Sander Francken in India en Mali met een lokale cast het
poëtische drieluik BARDSONGS.

Als basis dienden drie volksvertellingen uit respectievelijk Rajasthan, Mali en Ladakh, op muziek gezet en gezongen door Sakar Kahn & family, Afel Bocoum en Morup Namgyal, alle drie muzikale grootheden uit het locatiegebied.
De verfilming van deze volksvertellingen toont vooral de overeenkomsten tussen drie totaal verschillende werelden. De wereld van Sahir, wiens vader nooit oordeelt over zijn lot… de wereld van Bouba, een leerling aan een Koranschool die het grootste deel van alle kennis moet vinden… en de wereld van Sonam, die zijn dzo moet verkopen en daarom, samen met zijn dochter, een reis maakt door het Himalaya gebergte. Hun verhalen bezorgen de kijker veel muziek en wijsheid.

Synopsis

Jodhpur / Rajastan / India


Deel 1 van BARDSONGS gaat over een vader en een zoon die dagelijks plastic afval verzamelen in de straten van een oude Indiase stad. De vader onderscheidt zich van anderen doordat hij nooit oordeelt over gebeurtenissen – hoezeer zijn lot hem er ook toe uitdaagt. Zijn houding stuit op onbegrip en ergernis in zijn omgeving. Wanneer een dramatische gebeurtenis na verloop van tijd zijn ware betekenis prijsgeeft, wordt ook de wijsheid van de
plasticverzamelaar voor iedereen zichtbaar.

Djenné / Mali


Deel 2 is verfilmd tegen het schitterende decor van Djenné, een Malinese stad die geldt als centrum van de Islam in
West Afrika. Het verhaal gaat over Bouba, een leerling aan een Koranschool, die het antwoord moet vinden op de vraag: ‘Wat is het grootste deel van alle kennis?..’. Als hij na een zesdaagse zoektocht in en rond Djenné het goede
antwoord nog niet weet, blijkt dit even simpel als indrukwekkend.

Lamayuru / Ladakh / India


Het laatste deel is een volksvertelling over een vader die met zijn dochter een reis maakt door het Hymalaya
Gebergte om hun dzo te verkopen. Iedereen die ze onderweg tegenkomen, heeft commentaar of advies; over
hoe ze met hun dzo moeten omgaan, hoe ze met elkaar moeten omgaan, hoe ze zich voor een slaap-plaats
toegang moeten verschaffen tot een klooster, welke route zij moeten nemen, etc. De vader is van nature geneigd om aan alles en iedereen beleefd gehoor te geven; een en ander tot groeiende ergernis van zijn dochter. Wanneer de dochter, met de eindbestemming van hun tocht in zicht, de confrontatie aangaat, gooit haar vader het
roer om…

“BARDSONGS heb ik gemaakt om te laten zien dat de wijsheid van de Afrikaan ook geldt voor de Indiër en andersom – maar ook net zo goed telt voor jou en voor mij of wie dan ook. Als het erop aankomt, blijken we allemaal hetzelfde te denken over ons bestaan, of je nu Hindu bent of Christen, Moslim of Boeddhist, Joods of anarchist, atheïst of animist. Emily Brontë vatte het fraai samen met: ‘Whatever our souls are made of, his and mine are the same…’. Het besef dat de oude wijsheid van ieder willekeurig volk van universele betekenis is, vond ik een mooi uitgangspunt voor een film in een tijd waarin we elkaar steeds vaker in de haren vliegen vanwege cultuurverschillen. Misschien zet ’t iemand aan het denken.. BARDSONGS was ook een experiment in het werken met acteurs die nooit eerder voor de camera stonden. De personages in de film zijn vrijwel zonder uitzondering gecast onder de bevolking van Djenné (Mali), Jodhpur (Rajasthan) en Ladakh (Hymalayas). De meesten van hen hadden zelfs nog nooit een camera gezien. De
vertellingen zijn in een traditionele setting gevisualiseerd omdat ik verwacht dat daar over enkele decennia weinig of niets meer van over zal zijn..” Mijn volgende film gaat over de culture clash die ontstaat wanneer twee mensen uit
totaal verschillende werelden tot elkaar aangetrokken worden. Sander Francken

ARDSONGS – Nederland, 2010, 94 minuten
Regie en productie: SANDER FRANCKEN – Scenario: JOOST SCHRICKX i.s.m.
SANDER FRANCKEN – Fotografie: SAL KROONENBERG, MELLE VAN ESSEN,
BERT POT – Art Direction: DIGAMBAR TALEKAR – Muziek: SAKAR KAHN &
FAMILY, AFEL BOCOUM, TSIRING STANZIN, MORUP NAMGYAL – Editing: GYS
ZEVENBERGEN – Line Producers: KARIN S. DE BOER, JOEP BANNENBERG –
een SFFILM productie

Biografie Sander Francken

Sander Francken schrijft, regisseert en produceert films en televisieprogramma’s
sinds 1980. Zijn meest bekende werk is vermoedelijk de succesvolle dramaserie
PLEIDOOI, die hij als regisseur opzette voor IDtv. Het is slechts één titel in een lange
reeks producties in zeer uiteenlopende genres en stijlen. Zijn werk werd bekroond
met circa 35 nationale en internationale awards – w.o. drie Gouden Kalveren.

Bron: MVSP

Lees ook:2012 the movie in de bioscoop.
Lees ook:Heeft moeder Amy Winehouse paranormale gaven?
Lees ook:Ouija 2: Origin of Evil half oktober in bioscoop…
Lees ook:Deel vijf Paranormal Activity volgend jaar in de bioscoop
Lees ook:De wonderbaarlijke wereld van emoji’s en Bigfoot…

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>