De stelling van de week, moeten paranormale programma’s verboden worden?

Ja waar heb je het over na de finale van De Nieuwe Uri Geller en het begin van een nieuw seizoen Het Zesde Zintuig.

De een is laaiend enthousiast en een ander wil ons weer op de brandstapel hebben he. De stelling gaat dus over het aanbod op TV.

“Paranormale programma’s moesten verboden worden”

Lees ook:Het Zesde Zintuig/Plaats Delict gaat weer van start! Deel 1
Lees ook:Forum, de stelling van de week
Lees ook:De Nieuwe Uri Geller, DE finale vanavond bij SBS 6
Lees ook:Jeugdjournaal: Voor kinderen, paranormale kinderen
Lees ook:Stelling van de week over Uri Geller, The Mask en Vincent!

35 Reacties // Reageer

35 thoughts on “De stelling van de week, moeten paranormale programma’s verboden worden?

1. Anoniem

Het zou alleen verboden als er bedrog zoals coldreading, hotreading, of op een andere manier pro informatie krijgt en andere trucjes gebruikt worden. Dit vind ik onder entertainment vallen wat eigenlijk niets met het paranormale te maken heeft. Waar ik wel voor ben is wel een echt serieus paranormaal programma met een hele andere insteek of opzet en non-commercieel.

/   Reply  / 
  2. Isabel Blanco Auteur

@Anoniem, ben benieuwd naar de rest.

/   Reply  / 
  3. Anoniem

@Isabel, ik ook.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Anoniem, laat ze maar komen he.

/   Reply  / 
  4. Anoniem

@Isabel, YES!

/   Reply  / 
  5. Anoniem

Het lijkt wel of er al een hoop lezeres op de brandstapel beland zijn.
    Ik bedoel hiermee *brand maar los*. Hahahaaaaaaaaaaa.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Anoniem, jajajajajajajaja

/   Reply  / 
  6. Anoniem

@Isabel, dat wordt morgen een stille tocht of de postings breken los.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Anoniem, zal me benieuwen ja………. wat het gaat worden.

/   Reply  / 
  7. Carin

Paranormale programma’s zijn HARD nodig op TV,vooral om de normale mens te laten *zien* dat paranormaal niet abnormaal is.Voor mijn familie,misbruik ik die programma’s,alleen al om te laten zien,dat er meerdere gestoorden zijn dan ik alleen. Dus Hans Dekker,ik sla zo mijn slaatje uit jou.Zo krijgen mensen een ruimere blik,naar iets voor hun onbekend en over het algemeen onbemind is.
    Ik vind zelf dat er veel meer informatieve programma’s over dit mogen zijn,maar ja wie ben ik.De ontwikkeling daarin,boeit velen niet,want wat zij niet hebben,is dan ook geen interesse in.
    Verdiepen in het leven is velen niet gegeven.

/   Reply  / 
  8. Carin

Ik ben van de Brandstapel,brand maar terug!!!!!!!Ook een kunstje,een trucje en niet aangeleerd.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Carin, eh is knap warm hoor.

/   Reply  / 
  9. Anoniem

@Carin, ik zei in mijn posting dat ik niet zit te wachten op nep paranormale programma,s op TV. Een goed zuiver en informatief programma wel, waarin allerlei aspecten naar voren komen over paragnosie. Er is m.i. al genoeg commerciƫle rommel op TV. Mijn zienswijze zal wel een utopie blijven.

/   Reply  / 
  10. Carin

Nee, jouw zienswijze komt *ooit eens* en is denkelijk voor paranormalen een wens.Voor de gewone mens is dit *vermaak* nog even nodig,voor een beginnend inzicht,wat wij al hebben als eigen ervaring.Wat de boer niet kent,dat vreet hij niet.Voor de gewone mens is dit nieuw en zij *leren* wat er nog meer is(kan).
    Stap voor stap komen zij daar,waar wij de revue al lang gepasseerd zijn.Zij vinden die commerciele pulp,voor hun doen zeer interessant.(ik niet).Het kastje kijken,verrijkt hun met iets *vreemds*.Er zijn altijd hordes mensen,die zo bijleren,via het medium TV.Voor hun is dit goed en ONS verwachtingspatroon is nog even te hoog gegrepen,wij verwachten te veel en steeds meer.
    Wat de ander heeft met geld,hebben wij met steeds meer en diepgaandere informatie,nooit genoeg om te lezen,speuren en verdiepen.Velen zijn zo niet.

/   Reply  / 
  11. Anoniem

Het valt mij erg tegen dat er zoveel lezers op dit blog maar weinig of niet reageren op deze stelling van de week”Paranormale programma’s moesten verboden worden”. Maar de week is nog niet om.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Anoniem, goh tis al verwijderd voor ik het kan lezen :)

/   Reply  / 
  12. Carin

Bij Editie nl vertelde men net *er is meer tussen hemel en aarde.Het ZZ heeft beelden moeten inleveren bij de politie.Beau vraagt zich af of het *toeval* is,dat een dag ne ZZ een doorbraak is.De politie ontkent dat ZZ dat veroorzaakt heeft.De discussie over het paranormale *leeft*.De tweestrijd tussen ZZ en politie is gestart,iets wat samenwerken met..kon bevorderen(het doel)het proberen,schiet in mijn ogen het doel mis.De EER,daar rennen nu ZZ en de politie voor en ….wat doet het ertoe.De poltie kan leren samenwerken met paragnosten,vertrouwen moeten ze wederzijds opbouwen.Dat *Haantjesgedrag*,ikke,ikke,ikke en geld,geld,geld is niet bevorderlijk.Toch is het nieuws wat elk mens tot een lichte vorm van denken aanzet.Het krijgt altijd een gevolg,meningen en een *veranderd* inzicht,spraakmakend voor de luie kijker,die tv luistert.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Carin, pronken met de veren van een ander kan iedereen natuurlijk. Maar vind dit echt nergens meer over gaan. Paragnosten die met scripts een kunstje laten zien om vervolgens de hemel in worden geprezen. ALS het eigen werk was kun je het hebben………………… maar………….. tis gewoon aso jat werk.

/   Reply  / 
  13. Carin

Ja, jij,ik en enkele andere weten,maar…..velen niet.Zo ontstaat de dicussie en die krijgt altijd een staartje voor de een of de ander,veranderd inzicht?

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Carin, geen veranderend inzicht veroorzaakt de discussie, maar het “weten” veroorzaakt de discussie :)

/   Reply  / 
  14. Anoniem

@Isabel, de link werkt weer niet. Als je het even wilt lezen google dan naar http://www.katholieknederland.nl over paranormaal.
    Even zoeken en je zult vinden. Succes.

/   Reply  / 
  15. Anoniem

@Isabel, voor de derde keer, google naar: katholiek Nederland over paranormaal.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Anoniem, ik had je al begrepen hoor Anoniem maar was even druk met mensen helpen he zonder ego.

/   Reply  / 
  16. Karin

Jaja, ik heb er ook nog een leuk stukje over….
    de ZZ-ers. Moet het nog schrijven.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Karin, nou laat even weten wanneer het erop staat dan zodat ik er een linkartikel over kan maken :)

/   Reply  / 
  17. Anoniem

@Karin, ik ben heel benieuwd. Ik wil ook wel de andere kant van de ZZ-medaille lezen.

/   Reply  / 
  18. Karin

stsat erop hoor.

/   Reply  / 
  19. Anoniem

@Karin, ik wist wel dat er zoiets zou gaan komen. Het verhaal klopt en vooral die laatste conclusie.

/   Reply  / 
  20. Anoniem

@Isabel, ik zal jou even digitaal helpen zonder ego.
    Klik op de posting van Karin op de gekleurde naam KARIN en je kunt het stukje lezen.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Anoniem, geweldig stuk en gelijk heeft ze ! heb al een reactie gezet. Maak nog een link verwijzing hier op het blog in een stukje deze week.

/   Reply  / 
  21. Jaap van den Bold

Ik vind de stelling een beetje kort door de bocht. Je moet niet domweg dingen verbieden, dat schiet niet op. Natuurlijk is het jammer dat er geen echte goede paranormale programma’s worden gemaakt en dat de diverse omroepen slechts kiezen voor sensatie en de heilige kijkcijfers. Stuitend is de onkunde van de programmamakers en de presentatoren. Ze hebben geen enkel gevoel noch kennis van dit onderwerp en hoewel dat in het verleden niet echt anders was, was er toch op sommige momenten wel een verschil in benadering. Vooral door de presentatoren waarmee ik destijds heb gewerkt bij de diverse omroepen. Deze verdiepten zich nog wel in het onderwerp en behandelden je met egards.Tegenwoordig wordt ook voortdurend gekozen voor een wedstrijdje of een competitie waaraan dan allerlei mensen deelnemen die weleens iets op paranormaal gebied menen te hebben gedaan en dolgraag met hun hoofd op TV willen komen. Echte kennis of gaven (om dat vervelende woord weer eens te gebruiken) hebben ze over het algemeen niet, een enkeling daargelaten. Het is, inderdaad, entertainment en er zijn natuurlijk heel veel kijkers die dat prachtig vinden en ook niet het onderscheidingsvermogen hebben om deze programma’s serieus te kunnen beoordelen. Ik denk dat we ons er maar niet meer te druk om moeten maken. Midden jaren negentig was ik samensteller en medepresentator van een paranormaal radiogramma op het toenmalige radio West en daar kreeg ik toen wel de gelegenheid om het onderwerp serieus te benaderen. Het heeft twee jaar geduurd en het was een groot succes. De belangstelling was er wel en ik denk dat die er bij het publiek nog steeds is. Het zijn slechts de sensatiezoekers die programma’s als het Zesde Zintuig, of Char, of Derek Ogilvie zo fantastisch vinden. Laat ze maar als ze dat zo leuk vinden. De echte liefhebbers vinden hun weg naar de integere paragnosten toch wel!

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Jaap van den Bold, :)

/   Reply  / 
  22. ariadne

@Jaap, natuurlijk heb je gelijk wat betreft de onkunde van presentatoren. Vergeet niet, dat ook schoolopleidingen niet meer zo breed zijn als vroeger. De algemene kennis van de gemiddelde jeugd is bedroevend. Ik had het laatst over “net na de oorlog…enz”. Het aangesprokene wicht keek me schaapachtig aan en vroeg met oprechte verbazing: Welke oorlog? Daar staat je verstand toch bij stil. En in grote lijnen kan je dit doortrekken naar hedendaagse presentatoren en redacties.
    Het paranormale programma op Radio West is op het moment een lachertje. Om dat aan te tonen t.o. een groepje mensen dat hier in huis was, belde ik op met een gefingeerde vraag. Niets bijzonders, iets waarop iedere paragnost antwoord kan geven. Nou dat antwoord kregen we van de in het Haagse bekende paragnost. Het raakte kant nog wal en was uitermate genant.
    Trouwens, het feit dat je steeds dezelfde mensen op radio en tv tegenkomt heeft ook alles met luiheid en onkunde van redacties te maken. Je zit in de rolodex en die wordt opengeklapt. That’s it. Vorig jaar kreeg ik, om aan te tonen hoe erg het kan zijn, een telefoontje van een zich journalist noemde knaap. Hij wilde graag wat antwoorden van mijn vader n.a.v. een boek dat hij geschreven had en wat andere zaken.
    Als hij zijn huiswerk had gedaan had hij geweten dat mijn vader al meer dan 25 jaar geleden is overleden.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@ariadne, mmmmmmmmmm zeer bedenkelijk

/   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>