Stelling: Misdaadzaken op TV, Cassandra van Schayk

De stelling van deze week gaat over misdaadzaken op TV. En dan met name paragnosten en misdaden in een TV programma. Het kon niet uitblijven natuurlijk. Echter deze stelling is van een lezer deze keer en ik vond em interessant genoeg om te plaatsen. Het gaat natuurlijk over de zaak Cassandra waarin een duidelijk gevaar schuilt voor de uitzending van vanavond van “Het Zesde Zintuig Plaats Delict”, de vrienden maken zich namelijk warm om met de compositie tekening aan de slag te gaan.

“Mag je in een paranormaal misdaadprogramma details van een getuige beschrijven/laten uitzenden, terwijl er onderzochte informatie is, waaruit blijkt dat deze getuige niet durft te praten uit angst voor zijn/haar leven en dit aan de producent bekend is. Mag dit uitgezonden worden?”

En daarom roep ik de vrienden van Cassandra hierbij om op om vooral de rust te bewaren in deze. Denk niet dat de compositie tekening en omschrijving iets oplevert! Natuurlijk kunnen jullie achterhalen wie het is, maar ik druk jullie persoonlijk op het hart, het is em niet! Hij is niet verantwoordelijk voor de vermissing noch het overlijden van Cassandra!!!!!

Lees ook:Stelling van de week, de laatste voor 2008
Lees ook:Politie Almere wil geen tips in moordzaak Cassandra van Schayk!
Lees ook:Zaak Cassandra van Schayk bij Het Zesde Zintuig
Lees ook:De Stelling: Telepathie
Lees ook:Zesde Zintuig Plaats Delict: Cassandra van Schayk en Cafehouder

43 Reacties // Reageer

43 thoughts on “Stelling: Misdaadzaken op TV, Cassandra van Schayk

1. Anoniem

Volgens mij mag dit niet en zou nog weleens strafbaar kunnen zijn.

/   Reply  / 
  2. Karin

Het mag wel, na toestemming van het OM, heb ik begrepen. Als de plisie Almere denkt dat het veilig is, dan keuren ze het goed.

Dus maar even afwachten waar ze mee komen. Die twee snorders is al eens een compotekening van verspreidt, dus als ze daarmee komen…

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Karin, jottem zou dolle pret zijn weer tekeningen die al in het dossier zaten in een zaak………..

/   Reply  / 
  3. Jaap van den Bold

Natuurlijk mag dit niet. Juridisch niet en ook moreel niet. In dit geval al sowieso niet om redenen die Isabel al heeft aangegeven!

/   Reply  / 
    1. Karin

@Jaap van den Bold, ik zei al: het OM moet toestemming verlenen om een compotekening te mogen laten zien. In het geval van de snorders, is dat al het geval.
      Komen ze met een hele andere en tonen ze die (of zelfs een beschrijving) … de politie is op de hoogte van de risico’s hiervan.

Maar goed, we moeten eerst afwachten waar ze mee komen. Misschien is dit niet het geval. Bij Vaatstra hebben ze wel twee tekeningen getoond.

/   Reply  / 
      1. Anoniem

@Karin, zou het ZZ inzake Vaatstra wel toestemming gekregen hebben van het OM om die 2 compotekeningen op de TV te laten zien?

/   Reply  / 
        1. Karin

@Anoniem, geen idee. Ik weet niet of men protocollen heeft inzake het tonen van compo- tekeningen die m.b.v. paranormale waarneming gemaakt zijn. Ik denk dat het mogelijk is dat die waarneming correct kan zijn (of dat in dit geval ook zo is, weet ik niet). Het kan dus wel een hulpmiddel zijn in een misdaadonderzoek. Wat ik wel weet is dat wanneer een gewone getuige een dader beschrijft en aan de hand daarvan een compotekening wordt gemaakt, dat eerst justitie moet goedkeuren voordat hij in de media (en ook programma als opsporing verzocht) getoond mag worden. Die tekeningen worden dan ook door iemand in dienst van de politie gemaakt. Als het te algemeen is of op Balkenende, Bos of Beatrix lijkt of op een van de vriendenkring binnen het OM, wordt hij afgekeurd.
          Inzake Vaatstra is de compositietekenaar door RTL ingehuurd.

/   Reply  / 
        2. Karin

@Anoniem, ik weet wel dat het team van Sapaho destijds in besprekingen met SBS/TV Holland in zijn format benadrukt heeft dat informatie die de zaak of personen konden schaden weggepiept of geknipt moest worden. Maar kennelijk is het dan niet meer interessant voor de programmamakers… te weinig sensatie misschien :(

Tja…..

Maar ja, Peter R. de Vries, daar valt ook in die zin het nodige op aan te merken.

/   Reply  / 
        3. Isabel Blanco Auteur

@Anoniem, waren geen nieuwe tekening, opnieuw getekend dat wel maar zeker niet nieuw.

/   Reply  / 
      2. Isabel Blanco Auteur

@Karin, en die tekening zijn ook niet bepaald nieuw te noemen kan ik je verklappen………….

/   Reply  / 
    2. Isabel Blanco Auteur

@Jaap van den Bold, thanks :) hoewel een burger op zich verder kan gaan dan de Politie, denk commissie van Traa.

/   Reply  / 
  4. Ariadne

Nee, nee en nog eens nee! Als je van “amusement” houdt kijk dan naar zoiets als de Kantine. Laat dit ophouden voor er nog meer slachtoffers vallen.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Ariadne, kijk en dat is nog es duidelijk. Doorgaan maar?

/   Reply  / 
  5. Karin

Dan is het in elk geval meteen over….

/   Reply  / 
  6. Roel Oudman

Er schuilt gevaar in het feit dat informatie naar buiten komt die via iemands waarneming wordt uitgezonden. Een helderziende waarneming is niet altijd abstract en vaak moet je het relatief zien. Het gevaar van de tv is dat iemand het anders gaat interpreteren en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Roel Oudman, en daar schuilt het gevaar in he.

/   Reply  / 
  7. storm

Op voorhand: in de uitzending van vanavond wordt beweerd dat Cassandra gewurgd zou zijn…
    Dat was dan wel gebleken uit forensisch onderzoek.
    Cassandra is niet gewurgd. De ethiek zijn we tegenwoordig wel een beetje kwijt he? Alles voor de kijkcijfers.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@storm, verassend dat dit van jou komt. Toen ik de kritiek op TV uitte was je niet zo lovend voor me. Waarom de 360 graden draai?

/   Reply  / 
      1. storm

@Isabel Blanco, Niets menselijks is mij vreemd Isabel. Maar de kritiek die je uitte klopt ook niet. Maar ik ga niet mee in dit soort discussies: het gaat om de zaak. Niet om wie er gelijk heeft of de beste is. Stel je eens voor dat het jou kind ( of naaste ) was die zoiets vreselijks overkomt.
        Uit respect voor deze: geen flauwe reactie van mij terug.

/   Reply  / 
        1. Isabel Blanco Auteur

@storm, tis nog maar het begin en het is geen kritiek het is concrete info zwart op wit op papier dat ZZ vooraf informatie krijgt!

/   Reply  / 
  8. Karin

Uit forensisch onderzoek is dat niet bewezen, klopt.Wat een paragnoste (ik geloof dat Tessa dit gaat zeggen) hoeft niet altijd te kloppen.

Wat wel kan is dat bepaalde doodsoorzaken, wat eventueel kan, een stikgevoel kunnen geven en dit kan in het gevoel van de betreffende paragnoste verwarring scheppen.

/   Reply  / 
    1. storm

@Karin, Dat is wellicht een verklaring. Echter ikzelf ben paragnost en denk aan een heel andere doodsoorzaak. Afin: het gaat hier niet om een wedstrijd, maar ik ben enorm benieuwd waar men vanavond mee komt.

/   Reply  / 
      1. Karin

@storm, daar gaat o.a. Sapaho ook vanuit, van een andere doodsoorzaak en ook een andere paragnost.

/   Reply  / 
  9. janb

Denk je nu echt dat zij meer kunnen vertellen in een uurtje dan wij die al een jaar onderzoek doen? vertellen kan je veel maar het moet ook nog eens waar zijn.En als het dis niet waar is moet je je mond houden en zeker op tv.Hans zei: wij gaan zeer integer te werk.Daat merk ik dus helemaal niets van.

/   Reply  / 
    1. Ariadne

@janb, ik hoor toch echt Beau net in Shownieuws zeggen dat het programma erg integer gemaakt wordt en er absoluut geen voorinfo is. Nou en hij kan het weten. En dan de dooddoener: als je het er niet mee eens bent dan kijk je toch niet.
      Kom op Beau, je kunt beter dan dat!

/   Reply  / 
      1. Karin

@Ariadne, ik rook ook een strontbroek….

/   Reply  / 
      2. Anoniem

@Ariadne, ja nogal wiedes dat die zakkenvuller zegt dat er niet met voorinfo gewerkt wordt. Het kijkersvee geloven hem nog ook, behalve enkele lezers hier op het blog.

/   Reply  / 
        1. Karin

@Anoniem, maar een groot deel (niet allemaal) van deze kijkers bezit dan ook een IQ van 50, net als de maker van het programma.

/   Reply  / 
  10. Karin

Nou, ik ga er vanavond eens uitgebreid voor zitten… ik kan alleen Tessa en Ingomar zo vaak slecht verstaan, die praten zo binnensmonds… dus er moeten nog bijkijkers zijn.
    En oja, de slingeraar… ik ben benieuwd wat hij ervan slingert.
    Hou het dossier erbij, Jan…

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Karin, slingelaar doet een cafehouder zaak niet Cass……. cafehouder in Friesland, maar welke he? Johan de Jong heeft dit:

Op 17 januari 2005 is de man vermoord in zijn Cafe Nyland te Leeuwarden. Het ging vermoedelijk om een roofoverval omdat er geld is verdwenen uit de kassa. De Cafehouder zit nog met 1 klant in het Cafe als er 3 jonge mannen binnenkomen. Ze slaan de klant met een knuffel in elkaar en brengen de Cafehouder met 2 messteken om het leven. Onthou dit! Want dit zie je terug, 2 mensen in de kroeg, 3 daders met een getinte huidskleur. Het ging om geld en mogelijk was er iets in de relatiesfeer van het slachtoffer. Deze vraag is door de Politie gesteld in een bericht om verzoek tot informatie.

Een van de daders is een muts verloren in de vluchtroute, groen met blauwe strepen merk Difrax. Zeldzame muts met gaten erin gebrand om als bivakmuts te dienen. Er kan in de zaak nog een rondje worden gereden vanaf de kroeg aan het Willem Alexanderplein naar de Irenestraat, Nijlansdijk naar de Beatrixstraat de wijk Aldlân in. Vlak voor de overval heeft in de Irenestraat een man achter een auto gestaan, mogelijk een getuige. Allemaal onthouden dit, dit komt namelijk keurig terug in de uitzending vanavond.

De daders zijn 3 knapen geweest:

Uitspraak Gerechtshof:

april 2006 – Het gerechtshof in Leeuwarden heeft vrijdag hoofdverdachte El Houssine A. van de moord op een 54-jarige caféhouder in de Friese hoofdstad even zwaar gestraft als de rechtbank dat eerder deed. Opnieuw kreeg hij zestien jaar (10,7) voor het doodsteken van de man. De initiatiefnemer van de roofoverval op het café in de wijk Nylân, Bilal B., kreeg bij het hof een fors hogere straf. De rechtbank veroordeelde hem eerder nog volgens het jeugdstrafrecht tot twee jaar jeugddetentie met jeugd-tbs. Het gerechtshof achtte op hem echter het strafrecht voor volwassenen van toepassing en veroordeelde hem tot tien jaar cel. Ten tijde van het misdrijf was Bilal B. zeventien jaar en negen maanden en dus minderjarig. Verdachte Redouan B. kreeg veertien jaar cel, net zoals bij de rechtbank. Het drietal toog op een avond in januari vorig jaar naar cafe Nijlân om geld buit te maken. Het drietal toog op een avond in januari vorig jaar naar cafe Nijlân om geld buit te maken. De enige nog aanwezige bezoeker werd met een hockeystick geslagen en de kroeg uitgejaagd. De nu 20-jarige El Houssine A. stak de uitbater met een mes in zijn hals. Het slachtoffer overleed ter plekke. Zijn twee kameraden, Redouan B. en Bilal B., waren niet direct verantwoordelijk voor de dood van de kroegbaas, maar worden wel medeverantwoordelijk gehouden.
      A. stelde bij de rechtbank dat het doodsteken van de café-uitbater per ongeluk ging. Bij het hof beweerde hij echter uit angst te hebben gestoken. De ouders van Bilal B. zijn zo aangedaan door de zaak, dat ze hebben besloten te remigreren naar Marokko.
      Commotie
      De zaak leidde in Leeuwarden tot nogal wat commotie. De zaak werd daarom in hoger beroep niet in het oude gebouw van het hof, maar in het moderne en veiliger gebouw van de rechtbank behandeld. Ook het vonnis vrijdag werd in verband met de veiligheid in de rechtbank uitgesproken.
      (ANP)

/   Reply  / 
      1. eef

@Isabel Blanco, is andere zaak: Fokko Werkman, staat op de rtl site.

En wat ik me nou afvraag, ik ken heel Sapaho niet hoor, maar kennelijk zijn ze bang en of boos dat ZZ hun cassandra-dossier heeft gestolen ofzo. Als ik het goed begrijp is dat dossier al een jaar oud ofzo, maar die zaak is nog steeds niet opgelost, niet met en niet zonder dat dossier.
        OK, jatten mag niet, als dat al gebeurd is, maar wat is er zo bijzonder aan dat dossier als het niet de oplossing brengt ?

/   Reply  / 
        1. Karin

@eef, uit de Dekkerstal?

/   Reply  / 
          1. Isabel Blanco Auteur

@Karin, de snorders staan op de site nou dan hebben we die al goed!!!! Want er staat letterlijk:

Een getuige zegt dat er 2 Hindoestaanse mannen rondlopen op het station en dat zij iedereen aanspraken die een taxi nodig hadden. Zij waren Snorders; illegale taxichauffeurs. Cassandra is met hen meegegaan. Of dit met 100% zekerheid is gebeurd, weet men niet.

http://www.rtl.nl/programma/hetzesdezintuig/dossiers/aflevering_pd2_5.xml

Volgens mij was Peter R de Vries toch duidelijk genoeg dat deze mensen er niets mee te maken hadden……………

/  
        2. Isabel Blanco Auteur

@eef, nou angst wat zal ik zeggen. 2 van de deelnemers van het Zesde Zintuig dit seizoen hebben aan dit onderzoek van Sapaho meegewerkt en zijn er vervolgens van tussen gegaan zeg maar. Lees het stuk terug over format gestolen van Sapaho.

Wat er bijzonder in het dossier is, nou alle readingen van de paragnosten die erin zitten zit erin, foto’s, gesprekken met getuigen, contacten met de Politie enz enz enz. Het onderzoek is al meer dan 1 jaar aan de gang en reken maar dat dit heel bijzonder is.

Let vanavond op de zin: ZE is gewurgd en denk terug aan deze reactie.

/   Reply  / 
  11. Karin

Okee, wie doen dan de zaak Cassandra… laat me raden, hahahaha…. nee, toch maar niet.

/   Reply  / 
  12. Karin

@Volgens mij was Peter R de Vries toch duidelijk genoeg dat deze mensen er niets mee te maken hadden……………

wel veilig van de pliesie, tenzij er iemand komt te wonen of al woont, die op een van de compositietekeningen lijkt….

/   Reply  / 
  13. Karin

Gaat zo beginnen….

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Karin, nu dus eerst Fokko, dus Peter W komt in actie.

/   Reply  / 
  14. Karin

Ze hebben het over dat de paragnosten in de zaak Cassandra van Schayk een belangrijke getuige aan gaan wijzen….
    Oh! Oh!

/   Reply  / 
  15. Karin

Ik maak me ernstig zorgen om de gevolgen van de tweede zaak.

/   Reply  / 
  16. Karin

Daar zit Petra bij, op het politieburo Almere….

/   Reply  / 
  17. Isabel Blanco Auteur

Zullen we verder gaan onder de het andere stuk over ZZ?

/   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>