Stelling van de week: Succes van een ander hoe ga JIJ daar mee om

Hoe ga je om met het succes van een ander. Gun je het die persoon of juist niet? De mens valt over anderen heen als ze iets bereiken. Persoonlijk kan ik er slechts waardering voor opbrengen als iemand het goed doet en iets bereikt. Maar ala wie ben ik het gaat om jullie.

De stelling gaat hierover deze week.

“Gun jij een ander zijn of haar succes?”

Lees ook:Stelling van de week, de laatste voor 2008
Lees ook:Forum, de stelling van de week
Lees ook:Stelling van de week
Lees ook:De stelling van de week
Lees ook:De Stelling: Telepathie

36 Reacties // Reageer

36 thoughts on “Stelling van de week: Succes van een ander hoe ga JIJ daar mee om

1. linda

Absoluut ik kan er zelfs van genieten dat een ander succes heeft sterker nog ik heb respect voor mense die na hard werken een bepaald succes bereiken.

/   Reply  / 
    1. Michael

@linda,
      Ben het helemaal keihard met je eens !!!
      Waar ik meer moeite mee hebt dat er mensen zijn die door de keiharde hulp van een ander zich naar die weg gebaand hebben en dan naast hun schoenen gaat lopen en die personen die het eigenlijk werk gedaan hebben gaan negeren zodat ze aan die tijd in ieder geval niet herrinerd hoeven te woorden DEZE mensen verdien mijn respect dan ook niet.

/   Reply  / 
  2. Ariadne

Juist omdat ik veel problemen heb gezien met mensen die bv moeite hebben met leren en dan toch na heel veel moeite een diploma halen, kan ik oprecht genieten van hun succes. Ik barst gerust in huilen uit als ik bij een diplomauitreikinmg zit en ben plaatsvervangend trots.
    Maar ook wanneer iemand na veel verdriet uit een diep dal weet te kruipen en zijn leven weer op de rails krijgt, ga ik blijer slapen dan wanneer ik geconfronteerd ben met zijn of haar problemen. Ook dat blijft in je hoofd doorzoemen.
    Ja, ik kan heel erg gelukkig worden als iemand bereikt heeft wat ie wil, dan schijnt voor mij de zon nog harder. Klonkt misschien zoetsappig, maar je wordt er zelf gezonder van dan die venijnige jaloezie.

/   Reply  / 
  3. Carin

Ik gun altijd iedereen het beste en vooral succes,alles proberen en zelfs uit elke afwijzing leren,zonder te oordelen.Afgunst doet deze wereld de das om,maar helaas velen weten vanzichzelf niet eens meer wat jaloezie is en dat ze afgunstig handelen tov de medemens.Het van vroeger,stand en rangverschil,die is dokter,die is burgemeester,die is van een BNer,dat *speelt*helaas vaak een rol in keuzes, die gemaakt zijn.Als de mensen de medemensen een als gelijke behandelden,dat zou een groot succes zijn.Door meningen,die vaak een afunstig iets in de zin hebben,lopen velen met meningen van een ander mee,door niet te willen denken of geen mening willen hebben uit angst voor de reactie’s van anderen.

/   Reply  / 
    1. Ariadne

@Carin, absoluut waar. Maar ik denk dat het nog wel een paar generaties nodig heeft om dat “standverschil” weg te werken. Bovendien is jaloezie een onderdeel van het menszijn, dus dat is nooit uit te roeien. Wel als je zelf in de gaten krijgt hoe lelijk een mens wordt door jaloezie. En dan nog, het schijnt dat sommigen hetmoeilijk onder controle te krijgen, ook al doen ze nog zo hun best. Dus het is eigenlijk zielig als je ermee behebt bent.

/   Reply  / 
  4. Isabel Blanco Auteur

Wat ben ik blij met deze reacties van jullie. Dank jullie wel, doet me goed :)

/   Reply  / 
    1. Iem

@Isabel Blanco, ik zie dat je brillenglazen al beslagen zijn van al die reacties en dat betekent succes voor jou. Ik gun het je wel en ik ben niet jaloers.

/   Reply  / 
      1. Isabel Blanco Auteur

@Iem, ik heb em even gepoetst, je had namelijk gelijk :)

/   Reply  / 
  5. Karin

Jaloezie maakt veel stuk. Ik heb het in de werk sfeer meegemaakt, dan kunnen mensen supergemeen worden en toen ik veel later een boekje uitbracht, heb ik maar van enkele mensen gehoord: ‘goh, wat leuk…’. De meesten zeiden: ‘Goh, hoe doe je dat? Dat wil ik ook.’ En geen positief woord over mijn boekje. Hoe doe je dat? Gewoon keihard werken! Een ex-vriendin van me, die altijd in de ellende zat en toen ik iets had was het: ‘Zo, dat heb ik je nu al jaren gegund, dat jij ook in de problemen zou geraken.’
    Mensen gunnen elkaar het licht niet in de ogen. Maar het gras is altijd groener aan de overkant.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Karin, tsja ze zien nog scheel volgens mij.

/   Reply  / 
    2. Ariadne

@Karin, snap je nu dat mensen, zeker naarmate ze ouder worden zeggen dat ze meer van dieren houden dan van mensen..ik wel!

/   Reply  / 
      1. Karin

@Ariadne, ja, dat snap ik. Er zijn bij tijd en wijlen momenten dat ik echt een hekel aan de mensheid krijg, uitgezonderd natuurlijk ook de lieve mensen die ik ken. Aan de andere kant, als ik even de gevolgen op mijn persoonlijke leven van jaloerse acties vergeet, denk ik ook: ‘je kunt beter iets hebben waar mensen nog jaloers op zijn, dan dat je niets meer hebt om jaloers op te zijn.’ Iemand die ik zeer nauw ken, heeft jaren later toegegeven jaloers op mij te zijn en daarom zo moeilijk deed (en ook veel ellende heeft veroorzaakt), vanwege mijn jeugd en gezondheid. Welnu, dat ben ik nu kwijt, de jaloezie hieromtrent is ook weg. Daarom, jaloers zijn op iemand is relatief. Het is wel een sterke, negatieve emotie, waarom negatieve krachten drijven en schade aan zouden kunnen richten. Het heeft niets constructiefs.

/   Reply  / 
      2. Isabel Blanco Auteur

@Ariadne, yes

/   Reply  / 
  6. liesbeth

Succes bij iemand die je kent is het allerfijnste wat er bestaat. Je gunt het de ander natuurlijk.Helaas heb ik in mijn omgeving wel eens mensen ontmoet die mij dat absoluut niet gunnen, die op weblogs rare dingen over mij gaan schrijven, omdat het met hen niet goed gaat moet ik mee in hun ellende,terwijl zij vergeten dat mijn succes alleen maar door kei en dan ook door keihard werken is verkregen.Ze claimen je opeens omdat zij vinden dat zij hebben meegeholpen aan jouw succes.Maar als het met jouw succes niet goed gaat zijn ze in geen velden of wegen meer te bekennen. Het een ander iets gunnen is een prachtige eigenschap want het slaat altijd terug op jezelf!

/   Reply  / 
    1. Karin

@liesbeth, helemaal mee eens.

/   Reply  / 
    2. Isabel Blanco Auteur

@liesbeth, hoera hoera, zo hoort het ook he.

/   Reply  / 
    3. Ariadne

@liesbeth, er zijn mensen die alleen het succes (relatief natuurlijk) zien dat iemand heeft en hebben geen idee van het harde werken dat daar aan vooraf gaat. Omdat dat dat niet in hun aard ligt snappen ze ook niet waarom een ander wel dat succes heeft en zij niet. En dan kan men rare dingen gaan doen vanuit jaloezie.
      Dit is uiteraard maar één vorm.Er zijn natuurlijk ook mensen die graag meedrijven op de stroom van het succes van een ander, puur uit gemakzucht. En inderdaad, is het succes wat minder dan zoeken ze een ander slachtoffer.
      Wat ik er van geleerd heb, is dat alles gewoon een leerproces is. Je leert het meest van dingen die keihard aankomen en geloof me, ongefundeerde jaloezie van een ander kan iemand behoorlijk beschadigen. Maar het hoort bij je leerproces. Alleen dat zie je pas achteraf.

/   Reply  / 
  7. Jaap van den Bold

Ik ben nog nooit van mijn leven jaloers geweest op het succes van anderen. Ik vind het geweldig als een ander iets moois bereikt,waar hij of zij keihard voor heeft gewerkt. Waarom zou ik jaloers zijn? Dan moet ik maar zorgen dat ik iets op mijn eigen houtje bereik en gelukkig is me dat altijd nog gelukt. En ja, daar zijn anderen dan weer jaloers op en dat zijn dan de mensen die achter mijn rug rare dingen over mij vertellen. Vooral in het paranormale wereldje zijn ze daar sterk in. Iemand in het wereldje die nu veel succes heeft heeft dat b.v. in de jaren negentig al eens uitvoerig geprobeerd. Het is niet gelukt, maar toch…..!
    Succes, ik gun het iedereen, onvoorwaardelijk en altijd!!!!! Jaloezie wat is dat? Ik ken het niet in ieder geval!!!!

/   Reply  / 
    1. Ariadne

@Jaap van den Bold, zo is het maar net. Vanmorgen kwam toevallig het gesprek hierop met een aantal hondenwandelaars en bij allen, geen een uitgezonderd, was de conclusie, dat hoe we ons leven lang mentaal en fysiek gezwoegd hebben, de essentie is, dat we het wandelen in de natuur met de honden, een praatje hier en daar, gewoon de essentie van het leven vinden. Niets meer en niets minder. Zalig als je al het `gedoe` van het leven achter je kunt laten en gewoon genieten van weinig. Heb je des te minder achter te laten als het straks je tijd is om op te stappen.

/   Reply  / 
      1. Isabel Blanco Auteur

@Ariadne, en Jaap, prachtig…….. heel erg mooi

/   Reply  / 
    1. Ariadne

@Jaap van den Bold, eigenlijk is het te gek voor woorden dat je pas zo laat in het leven begrijpt waar het om draait, je roept het in de loop der jaren wel, maar echt begrijpen duurt wel even. Jammer, had ik het maar eerder geweten. Ach, zo werkt het natuurlijk niet. Je moet eerst al die ballast meedragen en ervaren, voor je begrijpt dat je het niet nodig hebt. Al dat streberige gedoe voor goede studiecijfers en een nog betere baan…..uiteindelijk heeft het er niets mee te maken. Jaloezie, om on topic te blijven, het is slechts een onderdeel van het leerproces en uiteindelijk ook volkomen overbodig. Daarom zal degene die het snapt ook nooit jaloers zijn. Ten eerste is het niet nodig en kan je alleen maar meelevend kijken naar degene die er echt mee worstelt.
      Zo dit waren de stichtelijke woorden van oma voor het weekend.

/   Reply  / 
      1. Karin

@Ariadne, oma, wijsheid komt met de jaren en met de grijze haren. Aangezien ik nog niet grijs ben, ben ik ook nog niet wijs, dus neem me niet kwalijk.

/   Reply  / 
        1. Ariadne

@Karin, grijze haren hoeven niet noodzakelijkerwijs. Ik mag dan blond zijn……wijsheid wel. Maak je niet druk,’t gebeurt vanzelf, je houdt het niet tegen, ha, ha!

/   Reply  / 
      2. Isabel Blanco Auteur

@Ariadne, hulde aan oma!

/   Reply  / 
    1. Ariadne

@Iem, prima site. Sowieso is de cursus van Drunvalo een eye-opener. Ik kan het iedereen aanbevelen, want het raakt vele niveau’s van bewustzijn en vergeten kennis word je weer eigen.

/   Reply  / 
  8. Michael

Ik moest van mijn zoon zeggen die al 17 jaar de zelfverdedigings sport Kung Fu beoefent dat jalouzie en afgunst niet alleen bij de paragnost voorkomt,maar bij alle mensen.
    Dit staat op zijn eigen verenigingsite te lezen,
    Martial Arts
    Als er ergens afgunst, haat of nijd is, is het wel in de martial arts. Laten wij als
    Wing-Chun Kung-Fu leden van de Associatie hier niet aan meedoen en er proberen boven te staan.
    Martial Arts betekent de gevechtssport of gevechtskunst met of zonder wapens.
    R. Vogel sr.

/   Reply  / 
    1. Ariadne

@Michael, zou dit dan misschien toch iets met David Carradine te maken kunnen hebben of valt hij onder de afdeling J? Je weet maar nooit.

/   Reply  / 
  9. Ariadne

@asytonyaa, what do you mean? What kind of movie are you looking for?

/   Reply  / 
    1. Roos

@Ariadne, het is weer eens een reclameboodschap.
      Alles goed gekomen met je medicijnen? Groetjes!

/   Reply  / 
      1. Ariadne

@Roos, dank je voor je belangstelling. Ik durf weer heel, heel voorzichtig te gaan hopen, maar resultaten dat zal nog wel even duren. Maar ik zal de goede mare zeker met jullie delen, want alleen het nare nieuws daar doen we niet aan natuurlijk.

/   Reply  / 
        1. Roos

@Ariadne, zeker niet, goed nieuws kunnen we allemaal wel gebruiken, toch? Dus ik hoor het graag als het goed gaat!

/   Reply  / 
    2. Isabel Blanco Auteur

@Ariadne, spam dit die gaat eruit.

/   Reply  / 
  10. Roos

Spam dit…

/   Reply  / 
  11. Isabel Blanco Auteur

Is al weg

/   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>