Wat betekent vrijheid voor jou?

Het kon niet uitblijven, de vraag aan jullie: Wat betekent vrijheid voor jou?

Het is de stelling van vandaag, dus laat maar weten wat het voor jou betekent.

Lees ook:Stelling van de week, de laatste voor 2008
Lees ook:Hoe vieren jullie Vrijheid…
Lees ook:Stelling: Misdaadzaken op TV, Cassandra van Schayk
Lees ook:De Stelling: Telepathie
Lees ook:Bevrijdingsdag is meer dan alleen stilstaan bij vrijheid

28 Reacties // Reageer

28 thoughts on “Wat betekent vrijheid voor jou?

1. Jaap van den Bold

De volgende Zenwijsheid leek mij interessant om de discussie mee te openen:
    ‘Vrijheid is niet doen waarvan
    je houdt, maar houden
    van wat je doet’

/   Reply  / 
    1. Ariadne

Vrijheid is voor mij de vrijheid om te denken en zeggen wat ik wil. Daarbij niet gehinderd door censuur in welke vorm dan ook. Ook niet zonder dat ik me daarvan bewust ben omdat ik gedwongen word in een keurslijf te lopen. Dit omdat mensen aan de top van de piramide vinden dat ik hoor te doen en te denken zoals jij dat willen. Gewoon te zijn wie ik ben zonder restricties.

/   Reply  / 
  2. Iem

Vrijheid betekent voor mij, althans zo zou ik het willen,onafhankelijk zijn van Machtstructuren dus vrij zijn van opgelegde indoctrinaties en regeltjes van bovenaf. Vrijheid in denken, doen en laten waaraan ik behoefte heb. Ook vrijheid van meningsuiting is voor mij een must. Ook betekent het voor mij een totale *be-VRIJ-ding* van onderdrukking, angst en schuldgevoel om daardoor helemaal van binnenuit mezelf te kunnen zijn en te voelen. Ik weet wel het is een fantastisch streven wat ik zou willen, maar ik ervaar ook dat vrijheid een relatief begrip is.

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Iem, mooi hoor.

/   Reply  / 
  3. Isabel Blanco Auteur

@Jaap van den Bold, ik ben weer es trots op jullie allemaal hier. Dank hiervoor.

De stelling van Ariadne ga ik uitwerken in een stuk over de vrijheids van meningsuiting.

/   Reply  / 
    1. Ariadne

@Isabel Blanco, denk je aan de copywrites?

/   Reply  / 
      1. Isabel Blanco Auteur

@Ariadne, hahahahahahahahahahahahah tuurlijk :)

/   Reply  / 
        1. Ariadne

@Isabel Blanco, dank je, je weet waar ik woon!

/   Reply  / 
  4. Roos

Vrijheid betekent voor mij, dat ik mag zijn wie ik wil zijn. Maar ook mag zijn wie ik werkelijk ben. Dat ik niet de schone schijn op hoef te houden. Dat ik, natuurlijk rekeninghoudend met anderen, dingen kan doen die ik graag doe. Me niet nagestaard hoef te voelen omdat ik toevallig zin heb om te zingen in de supermarkt, of samen met mijn kinderen door plassen wil lopen. Het keuslijf, waar Ariadne het ook al over had, hoe komen we daaraan, beter nog, hoe komen we ervanaf?

/   Reply  / 
    1. Ariadne

@Roos, juist lopen door plassen met de kinderen en je van niemand iets aantrekken is Vrijheid met een hoofdletter. Zalig toch. En waar zijn de zingende en fluitende mensen gebleven? Ze zijn bijna uitgestorven. Mensen wonen te dicht op elkaar en letten te veel op elkaar. Dan heb je 2 keuzes: of je kijkt steeds wat “men” ervan vindt en krijgt het daar erg benauwd van op den duur, of je gaat je eigen gang. Dat is Vrijheid.
      Tja, dat keurslijf he, dat bestaat al zolang we hier rondlopen. De ene mens heeft altijd de andere willen domineren en de wet voorschrijven. ZXowel geestelijk als mentaal. Natuurlijk kun je er achterkomen hoe dit werkt en wie die dominanten zijn. Zodra je weet hoe het werkt ben je vrij. Voor altijd. Al is het maar in je hoofd en dat is een erg lekker gevoel.

/   Reply  / 
      1. Roos

@Ariadne, ik ben die vrouw die loopt te zingen in de supermarkt (want ik doe het wel!) en die door de plassen loopt, en weet dat ik bekeken word. Soms heb ik er sch..t aan, en soms hou ik me toch maar in. En waarom? Omdat er altijd mensen zijn die menen dat die dingen niet passend zijn voor een volwassen vrouw en je dat dan ook duidlijk laten blijken. En je hebt gelijk hoor, pas als ik me daar niks meer van aantrek, dan pas ben ik echt vrij. Ik merk dat ik steeds vaker denk, jullie kunnen me wat, ik voel me goed, dus ik zing! Of het je nu aanstaat of niet, ik doe het gewoon!

/   Reply  / 
        1. Ariadne

@Roos, het ouder worden heeft in ieder geval één voordeel: het interesseert je echt niet meer wat een vreemde van jou vindt. Alleen iemand die je dierbaar is, daar hou je rekening mee. Maar het is een natuurlijk proces, je maakt genoeg mee om je met totaal andere dingen bezig te houden.

/   Reply  / 
  5. Ariadne

Overigens Roos, je kent het gezegde: doe wat je wilt, gelult wordt er toch! Zing jij maar lekker door.

/   Reply  / 
    1. Roos

@Ariadne, zal ik zeker doen Ariadne, bedankt voor je wijze woorden!

/   Reply  / 
  6. eey swa!!

s3waagddddddddddddddddddddddfffffffffffffffffffffffvxqrea

/   Reply  / 
    1. Roos

@eey swa!!, hmmm, dus?

/   Reply  / 
    2. Iem

@eey swa!!, dat is duidelijk.

/   Reply  / 
    3. Isabel Blanco Auteur

@eey swa!!, leuk dus je hebt werk

/   Reply  / 
      1. Roos

@Isabel Blanco, ik denk, als ik het goed heb hoor, dat hij Crea-bea is geworden, ik kan het verkeerd hebben , maar kijk maar eens naar de 4 laatste letters…(overigens denk ik ook dat de tandarts zijn beugel te strak heeft afgesteld, maar dat weet ik niet zeker hoor!)

/   Reply  / 
        1. Isabel Blanco Auteur

@Roos, lieverd er zit een website bij van een uitzendburo………..

/   Reply  / 
        2. Roos

@Isabel, oke ik zie het u pas…..

/   Reply  / 
          1. Isabel Blanco Auteur

@Roos, geeft niets hoor.

/  
  7. Vrijdenker(?)

VRIJHEID IS VOOR MIJ BEVRIJDT ZIJN VAN ANGST.
    Voor uitvoeriger informatie een blij bericht van mij en over mij bij Klaarhelder (zie kaarsje)

/   Reply  / 
    1. Vrijdenker(?)

p.s. Klaarhelder.punt.nl (was ik vergeten er bij te vermelden)

/   Reply  / 
      1. Isabel Blanco Auteur

Als ik het goed begrijp moet ik goed nieuws lezen bij Karin, ga ik straks even voor je doen :)

/   Reply  / 
  8. karin

Ik heb het gelezen. Dit is fantastisch nieuws voor je, wat een ondragelijke spanning moet je hebben verdragen en alles wat je gaat overdenken. Ik wens je heel veel sterkte, hopende dat je deze moeilijke tijd van je af kan zetten en je voluit kan richten op positieve dingen.

Liefs,

Karin

/   Reply  / 
  9. sandra

wat voor mij vrijheid betekend, zoals er boven stond door roos geschreven, maar ook geloof. ieder z,n eigen ding en niet beoordeeld worden, en ik heb de P in in alles moeten. je kan ook overleggen en met argumenten komen. ik voed mijn kinderen niet zo op. we overleggen alles samen en ik heb daarvan ook geleerd ze begrijpen heel veel (7 en 9) en soms komen zij met oplossingen omdat ze nog uit een ander perspectief kijken, en dat is mooi om te horen. en ja van dat in de plassen lopen, dat los ik zo op: als de kinderen dat willen trek dan je kaplaarzen aan en ren je rot, de wasmachine draait wel. dat snappen veel ouders niet. ik had het laatst op nieuwjaarsdag, met de sneeuw en ze hadden hun nieuwe kleding aan, maar dat hadden die kinderen ook, ze moesten van hun ouders voorzichtig spelen anders werden ze vies, of nieuwe schoenen dan mag je niet voetballen. hallo het zijn kinderen en pronken met hun nieuwe spullen en vies worden hoort erbij. voor de kinderen zeg ik altijd : een dag zonder vies worden is een dag niet geleefd. hoe viezer hoe beter.maar de oudtste ziet toch vaak hoe ouders op dergelijke situaties kunnen reageren en worden bang dat ze ook op hun kop krijgen. ja dan moet ik weer uitleggen regels van die ouders maar wij zijn niet zo klaar.

/   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>