De Stelling van de week, beledigen mag wel of niet?

Dat is een vraag he, mag je nu wel of niet beledigen? Volgens de VVD moet het kunnen (bijvoorbeeld het ontkennen van de holocaust) maar heel veel mensen denken er toch echt anders over. Zelf heb ik ook zo mijn bezwaren tegen het afschaffen van het anti discriminatie gebod. Ik heb er zelfs een hekel aan als mensen elkaar persoonlijk beledigen ook hier op het blog in de reacties. We hebben er zelfs weer een bij die het prettig vind om mijn persoonlijk keer op keer aan te vallen. Verzoeken er mee te stoppen helpt niet dus ik heb besloten een ban te geven.

Maar wat vinden jullie nou eigenlijk?

“Beledigen moet kunnen! OF Laten we het vooral houden zoals het nu is”

Lees ook:Discussies op het blog onder de stukjes over Peter van der Hurk
Lees ook:Tradities en rituelen kunnen enorm belangrijk zijn
Lees ook:Intuïtie is je innerlijke gids
Lees ook:Forum, nieuw op het blog, wekelijks een forum onderwerp
Lees ook:Er past iemand op mijn huis als ik weg ben

30 Reacties // Reageer

30 thoughts on “De Stelling van de week, beledigen mag wel of niet?

1. carin

Praten moet kunnen.
    Meningen uitwisselen moet kunnen.
    Een mens met respect en waardering en als een gelijke behandelen,kon dat nog maar.Schijnbaar is dat ergens verdwenen.Behandel een ander zoals jezelf,behandelt wenst te worden.Dat gebeurt steeds minder en is vaak zoek,de mensen zijn hard en worden steeds harder.Behandelt iemand jou slecht,kleineerd je,probeer dat negeren en als dat niet meer lukt,tel tot tien,verlaat diegene.Voorkom dat het erger wordt,laat los en ga door.Volgende keer beter.Belededigen moet kunnen???Dat gebeurd op grote schaal en vooral als het om de harde euro gaat.Nee,daar moest eens een verbod op komen.Het laten zoals het nu is??? Nee,want dat levert steeds meer aggressie en geweld en tot een eindeloze weg,die steeds moeilijker te bewandelen valt.

/   Reply  / 
  2. Ariadne

Beledigen en zeer persoonlijk worden kan niet en mag niet. Nu niet en nooit niet. Vroeger werd altijd gezegd dat schelden geen pijn doet. Degene die dat verzon heeft zeker nooit geluisterd.
    Beledigen doet pijn en is schadelijk tot op vele niveau’s en is slecht voor een mens. Het beschadigt iemand voor even of levenslang. Laat de VVD nou maar doen wat ze zgn moeten doen en eerst nadenken voordat Rutte z’n mond opendoet. Goede tip voor iedereen trouwens.

/   Reply  / 
  3. Roos

Iemand bewust willen kwetsen met een belediging vind ik niet kunnen. Het is voor mij een teken van gebrek aan weerwoord, dus dan word er al snel een belediging uitgegooid. Ben het met je eens Ariadne, eerst nadenken voordat je wat zegt!

/   Reply  / 
    1. Karin

Je hebt beledigen en beledigen… als je weet dat je iemand beledigd, doe je het bewust, bewust iemand kwetsen en dat is vaak onnodig.
      Als je het niet weet, omdat je er iets stoms uitflapt, waar een ander aanstoot aanneemt, terwijl het om niets gaat, dan is het wat anders.
      Maar beledigen kan de politiek heel goed… ze beledigen dagelijks vele mensen, door duidelijk te maken welke uitgesloten worden.. gediscrimineerd dus.

/   Reply  / 
      1. Isabel Blanco Auteur

@Karin, :)

/   Reply  / 
      2. Roos

@Karin, terwijl ik toch eigenlijk vind dat zij het juiste voorbeeld zouden moeten geven, maarja wie ben ik?

/   Reply  / 
        1. Karin

@Roos, een kiezer. :)
          Ik kan niet eens kiezen voor de Europese verkiezingen. Notabene, sta ik zelf op die dag, weer gewone stemformulieren te tellen (stemmachine is afgeschaft wegens onbetrouwbaarheid). Maar ik heb geen kiezerspas ontvangen, man wel. Gewoon niet bezorgd bij mij. Om een nieuwe te krijgen moet ik er eentje speciaal aanvragen en op gaan halen. Nou, daar heb ik even geen tijd en zin in. Dus laat ik deze maar even aan me voorbij gaan. Ik verwacht trouwens weinig animo, denk landelijk 20, hooguit 30 procent. Maar dat scheelt weer in het tellen.
          Politiek kan nooit het goede voorbeeld geven. Altijd is er wel een groep de pineut bij het beleid. Alleen kan het wel erg tot erger, dus beste keus is het minst erge.

Oja, let allemaal op, legitimatie meenemen, want om te kunnen stemmen, moet je je legitimeren.

/   Reply  / 
          1. Isabel Blanco Auteur

@Karin, mmmm dus je bent burger en mag niet stemmen…

/  
        2. Karin

@Isabel, nou, de motivatie word je wel afgenomen als je twee uur in de rij moet staan om te mogen stemmen, wanneer je stempas zoek is geraakt. Ze zouden gewoon een nieuwe moeten sturen.
          Ik heb ook een klacht bij TNT ingediend, omdat die wel vaker iets kwijtraken! Maar ook die hebben er maling aan. Dus stem ik niet.

/   Reply  / 
          1. Isabel Blanco Auteur

@Karin, en terecht! Is er eindelijk iemand bereidt gevonden te stemmen wordt er geen pas gestuurd. Half journalistiek Nederland zoekt al weken naar stemmers……

/  
        3. Sjakie van de Hoek

Isabel zegt: “@Karin, mmmm dus je bent burger en mag niet stemmen…”
          Ze is burger en *kan* niet stemmen zonder extra moeite te doen. Ze mag het best. Het wordt haar alleen door de belabberde bezorgdienst extra moeilijk gemaakt.
          Het is hier gelukkig niet zoals in de VS waar je als je een strafblad hebt niet MAG stemmen en blijkbaar wel een stem kan uitbrengen terwijl je al een paar jaar dood bent (dat is pas een paranormaal voorval, kwam volgens sommigen voor tijdens de herkiezing van Bush).

/   Reply  / 
          1. Isabel Blanco Auteur

@Sjakie van de Hoek, als je hier een straf hebt he, kan men je de beperking opleggen niet te mogen stemmen ook NA het uitzitten van de straf. De Officier bepaald dit en ook wanneer je wel mag stemmen. Weinig verschil dus.

/  
        4. Roos

@Sjakie, dat is niet zo gek, ook niet in ons land hoor. Je moest eens weten hoelang er nog post etc komt op naam van overleden personen. Bijvoorbeeld, als iemand overlijdt en je wilt als nabestaande de gezamelijke bankrekening opheffen, dan kan dat niet. Weet je waarom niet? Men wil een handtekening van de overledene….

/   Reply  / 
  4. Jaap van den Bold

Na de zeer drukke Indische beurs in Den Haag ben ik ook even terug aan het front. Ik denk dat beledigen NOOIT mag maar ben en blijf wel voor de vrijheid van meningsuiting. Wat Rutte echter deed in verband met de holocaust kan natuurlijk van geen kanten en valt naar mijn mening niet onder de noemer vrijheid van meningsuiting,maar meer onder de noemer : holle vaten klinken het hardst!
    Verder ben ik ook van mening dat het artikel over beledigen in verband met het geloof uit de grondwet moet, omdat kerk en staat in Nederland gescheiden zijn!

/   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

@Jaap van den Bold, helemaal mee eens!

/   Reply  / 
    2. Ariadne

@Jaap van den Bold, was gezellig he Jaap. Wel loeiheet, het leken de echte tropen wel adoe.

/   Reply  / 
  5. Roos

@Sjakie, wat is jouw mening over dit onderwerp?

/   Reply  / 
    1. Sjakie van de Hoek

@Roos, bij mijn weten staat er in de wet dat je mag zeggen wat je wil, zolang je er niemand mee kwetst. Of iemand zich naar alle redelijkheid gekwetst mag noemen is dan een taak voor de rechter.
      Dingen als het ontkennen dat de holocaust ooit heeft plaats gevonden is iets ontkennen terwijl er voldoende bewijs is dat het wel heeft plaats gevonden. Dit heeft dus niet veel met het verkondigen van een mening te maken. Ik vertrouw op het goede verstand van de mens en dat betekent dat dit soort gevallen zichzelf oplossen. Als je roept dat het nazi-regime niet verantwoordelijk is voor massamoord dan keert vanzelf iedereen je de rug toe. Noem het karma. Je hebt er vooral jezelf mee.
      Al je je zo’n opmerking persoonlijk aan trekt, kun je een zaak aanspannen. Dan kijkt de rechter per geval wat er mee te doen.
      Ik sluit me ook aan bij de opmerking van heer van den Bold, dat beledigen op basis van geloof geen aparte behandeling moet krijgen.

/   Reply  / 
      1. Roos

@Sjakie van de Hoek, duidelijk!

/   Reply  / 
        1. Isabel Blanco Auteur

@Roos, niet dus.

/   Reply  / 
        2. Roos

@Roos, ;)

/   Reply  / 
      2. Isabel Blanco Auteur

@Sjakie van de Hoek, zolang je er niemand mee kwetst, je moet dus teruggrijpen op het begrip vrijheids van meningsuiting EN het anti discriminatie gebod, strafrechterlijk verbod op belediging, smaad en smaadschrift en laster!! Zit dus iets meer aan vast.

/   Reply  / 
  6. Iem

@Roos, heel goed en een scherpe mening over een handtekening van een overledenen. Over achterlijkheid gesproken.

/   Reply  / 
    1. Roos

@Iem, en ik kan je er nog veel meer noemen hoor. Iemand uit het telefoonboek krijgen, uit laten schrijven bij de kamer van koophandel, al dat soort zaken. Te idioot voor woorden, als er toch een overlijdensacte is getoont dan nog krijg je het antwoordt, ja maar daar hebben we niets aan, meneer moet zelf zijn handtekening zetten, daar zakt je broek toch van af?

/   Reply  / 
  7. Iem

@Roos, klopt! Dat er zoveel randdebielen rondlopen met een beetje of totaal geen empathie wist ik niet.

/   Reply  / 
    1. Roos

@Iem, men staat er totaal niet bij stil hoe zwaar nabestaanden het hebben, en dat hun hoofd toch echt niet staat naar dit soort dingen.Het komt helaas maar al teveel voor….

/   Reply  / 
    2. Roos

@Iem, welterusten, ik ga mijn bed opzoeken, het is ongemerkt laat geworden!

/   Reply  / 
      1. Sjakie van de Hoek

@Roos, daar sluit ik me volledig bij aan. “Onopgemerkt” betekent dat je je hebt vermaakt. En dat is goed om te horen.

/   Reply  / 
        1. Roos

@Sjakie van de Hoek, nog 1 reaktie van mijn kant. Ik heb een ervaring gehad en zou graag jouw verklaring daarover hebben. Nu wil ik echt naar bed, maar je mag me er aan helpen herinneren als je geinteresseert bent

/   Reply  / 
    3. Isabel Blanco Auteur

@Iem, waarschijnlijk zijn er nog veel meer.

/   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>