De Stelling van Jaap van den Bold

Af en toe is het net een forum en duikelen we over elkaar heen. Het gebeurd tegenwoordig overal en ook Jaap ergert zich inmiddels groen en geel. Hij mailde me de volgende stelling. Ik zou zeggen doe mee en vertel je mening.

Hallo Isabel
Omdat ik me constant loop te ergeren aan het feit dat in Nederland iedereen zo langzamerhand kwaad is op elkaar, elkaar vliegen loopt af te vangen en geen eerbied meer heeft voor een ieders mening, heb ik de volgende stelling bedacht:

“Als iedereen eens wat beter naar elkaar zou luisteren en niet voortdurend kwaad op elkaar zou zijn, zou Nederland binnen de kortst mogelijke tijd weer leuker en leefbaarder zijn!”

Ik dacht dat dat misschien iets voor het blog was?
Liefs
Jaap

Lees ook:Forum, de stelling van de week. Bestaat het paranormale wel?????
Lees ook:Forum, de stelling van deze week
Lees ook:De stelling van de week
Lees ook:Jaap van den Bold verzoek om lichtcirkel
Lees ook:Stelling van de week, de laatste voor 2008

12 Reacties // Reageer

12 thoughts on “De Stelling van Jaap van den Bold

1. Roos

Ik denk dat we een heel eind kunnen komen, alleen is het met een medium als bv internet soms heel lastig. Want je kan een bericht schrijven, zonder vervelende bedoelingen, maar het is ook maar net hoe anderen dat opvatten. Hoe ze het lezen. Je kan allerlei zaken op verschillende “tonen” lezen natuurlijk. Bovendien is er niets mis met een discussie, het kan leerzaam zijn en ogen openen. Door met elkaar te praten kom je verder, je hoeft ook niet altijd maar eens te zijn met iemand anders om de lieve vrede te bewaren. Dit is dus geen negatief bedoelde opmerking, maar mijn mening.

/   Reply  / 
  2. Karin

Dat gebeurt natuurlijk al heel lang, op fora. Is niet iets van de laatste tijd. Ik kan het voor een groot deel met Roos eens zijn. Internetfora heeft nog een ander kenmerk. Mensen kunnen relatief anoniem hun mening spuien. Daarnaast ook soms ook onder veel namen. Bewust een discussie verzieken (trollen) gebeurt dus ook nogal eens. Door de relatieve anonimiteit durven mensen ook vaak meer. De overheid heeft aan fora een schatkist van onderzoeksitem hoe het volk denkt, omdat politieke correctheid, oftewel sociaal wenselijke antwoorden, minder zijn. Daarnaast heeft dit ook weer als extra handicap dat mensen geneigd zijn wat brutaler te kunnen worden naar anderen, … immers er is anonimiteit. Wie doet me wat … zo’n idee. En zoals Roos zegt, sommige dingen kunnen verkeerd opgevat worden, omdat de formulering in schrijftaal iets anders zijn dan mondeling en er niet altijd directheid is. Reacties en tegenreacties, daarin vallen tussenpozen, waardoor ook weer misverstanden kunnen ontstaan. Ik geef toe, dat ik soms ook wel scherp en pissig kan reageren. Ik blijf nooit lang boos, maar kan fel zijn. Waar mijn grenzen liggen, zijn wel in het persoonlijke. Ik ken bijvoorbeeld veel mensen hier, ook op het persoonlijke vlak. Ik heb gemerkt bij een aantal fora in het verleden dat mensen die de discussie lijken te verliezen, op het persoonlijke vlak gaan hakketakken en daarmee verlies je eigenlijk nog meer. Daarmee bedoel ik dus zoiets van als ik het niet eens zou zijn met Roos, dat ik dan zoiets zou zeggen als: ”ja, maar jij vertelde toen dat je … en kom ik met iets persoonlijks (kwetsbaars) aan dat zij in het verleden heeft verteld… en dat gebeurt ook vaak.
    Maar je hoeft het zeker niet altijd met elkaar eens te zijn, ik ken Jaap persoonlijk, maar in mening verschillen we denk ik zo’m 180 graden. Maar dat maakt op zich niet uit. De waarde van een mening wordt doorgaans gevormd door ervaringen en visie en heel vaak ligt de echte waarheid in het midden, dus is de ene mening niet meer waard dan de ander … hoe fel de discussies er soms ook aan toe kunnen gaan.

/   Reply  / 
  3. Vrijdenker(?)

@ Jaap van den Bold.”……zou Nederland binnen de kortst mogelijke tijd weer leuker en leefbaarder zijn”. Vergeleken met welke tijd? Vroeger? Beste Jan, dat vind ik een beetje naïef. De mensheid (waar ook ik deel van uit maak) is niet volmaakt. Aktie roept reaktie op. Helaas niet altijd op correcte wijze. Denk aan 80-jarige oorlog,, heksenverbranding, geloofsvervolgingen, genocide,WO I, WO II, enz. enz. Dan is het medium internet nog heilig.
    Ik ben begonnen aan mijzelf te bouwen/schaven. Hoop dat velen dat ook reeds, of gaan, doen.
    Doe jij ook mee? Doe je toch al?
    Vrede, liefs en groetjes

/   Reply  / 
  4. carin

Ik ben het gloeiend met Jaap eens,maar in Nederland zijn ze vergeten dat ze oren hebben om te luisteren,niet om direct te oordelen.Als je al uit je ogen kijkt,om je heen,zie en proef je de afgunst.Als iemand onrecht is aangedaan is dat direct een reden om op voet van oorlog te gaan staan.De mens kent geen rust meer,heeft een te harde houding en het woord vergevingsgezind is ver te zoeken.Een mens maakt wel eens fouten,geef iemand een tweede en indien nodig een derde kans,blijf proberen en behandel de ander eens,zoals je zelf graag behandelt wilde worden.

/   Reply  / 
    1. Roos

Wat ik nog wel wil toevoegen, en dan heb ik het nu niet over reakties over en weer op het internet, maar over het gewone leven.
      Is dat we dat “harde” soms wel moeten hebben, om te kunnen “overleven” in een maatschappij als die van ons. Als je iets wilt dan zal je er voor moeten knokken, je mond opendoen. Doe je dat niet, dan word er over je heen gelopen. Door instanties, doktoren etc. Mensen worden gehard, maar was dat altijd al niet zo? Het gras bij de buren is voor velen toch al eeuwen veel groener? Afgunst is niet iets van de laatste tijd, het is er altijd al geweest. Vroeger was niet alles beter, vroeger werd er minder gecommuniceerd, om de simpele reden dat er veel minder mogelijkheden waren. Nu kan je iedereen dag en nacht bereiken als je dat wilt en tja, dat is de vooruitgang, de moderne tijd. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik daar altijd zo blij mee ben. Maar stil blijven staan is ook geen optie. Ik ben het met Karin eens, wat zij zegt over de manier waarop sommige mensen tegen elkaar reageren op fora, het mag van mij soms echt wel wat minder en aan schelden heb ik in elk geval een hekel en zal daar altijd iets van zeggen. Je hoeft het niet altijd met iemand eens te zijn, maar dat kan ook op een normale manier gezegd worden. Schelden is een vorm van onmacht net als geweld. En schelden kan wel degelijk pijn doen.

/   Reply  / 
  5. lammy paraschakis

Ik ben het in principe eens met Jaap. Het is heel veel “ïeder voor zich” en wederzijds respect is vaak ver te zoeken. Maar aan de andere kant, als je en zelfs ook dan je beste vrienden of gezinsleden met allerlei roddels, leugens en zelfs pure laster te maken krijgt mag je jezelf verdedigen,toch? Iemand haten is niet goed volgens mij maar je hoeft ook niet iedereen te omarmen. En och,als we allemaal ons best doen komt het ooit nog wel eens goed met het wezen dat wij mens noemen!

/   Reply  / 
    1. carin

Je kan jezelf verdedigen op een manier,dat je toch respect toont voor de ander,rustig,kalm en duidelijk zijn.Een andere optie is roddels negeren,je eigen weten erop zetten,je stelling innemen en gewoon niet reageren en doorgaan.Jij laat hun dan altijd in hun waarde en je eigenwaarde geeft jezelf meer zelfvertrouwen.Zo omarm je niet iedereen,maar je leert wel de waardevolste vrienden tot in het hart kennen.De anderen kunnen van je leren,over je denken en daar iets meedoen.Gewoon niet op alle slakken zout leggen.Iemand nemen zoals hij/zij is en jezelf zijn.

/   Reply  / 
      1. Michael

Zeer mooi verwoord Carin Chapeau ! scheelt ook gelijk een hoop energie.

/   Reply  / 
      2. Isabel Blanco Auteur

Wow, erg mooi dit Carin.

/   Reply  / 
  6. emiel

Er zijn al zeer mooie woorden gesproken en wat zou je dan nog toe kunnen voegen? Toch denk ik persoonlijk dat het ook te meken heeft met de gedachte dat wij allen gescheiden zijn van elkaar. Als we zouden beseffen dat we allemaal één zijn in verschillende vormen en dat we zouden beseffen dat een ieder zijn eigenwaarheid spreekt dan zouden we ook beseffen dat welek weg iemand ook bewandeld de weg naar HUIS is.
    Het is te wensen dat alle mensen,
    elkanders gebreken wat beter bekeken,
    dan zouden ze het wel laten, over anderen te praten.
    Doornen en distels steken zeer,
    maar kwade tongen nog veel meer

/   Reply  / 
  7. Cool Car

we enjoyed reading your blog, you have a amazing writing style! I have sent a link to my friends, and shall definately be returning back for more.

/   Reply  / 
  8. cool car videos

we enjoyed going through your article, you have a amazing delivery style! I have sent a link to my dad, and will definately be returning back for more reading.

/   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>