Sjamanisme, wat het werkelijk is

Sjamanisme, vorige week was er een stukje te lezen dat er in 2009 weer workshops zijn van Grand Sachem and Chief Ralph Oquendo, Opperhoofd van de Susquehannock tribe uit Florida. Lijkt leuk toch? Maar kan dit op deze manier? Sjamaan Miranda Custic-Schellingerhout legt uit in een reactie dat het dus niet kan. En we hadden al gezien dat zij Sjamaan is. Ik heb Miranda dan ook gevraagd hoe het exact zit.

Logo van de Susquehannock

 Maar eerst nog even die stam van Grand Sachem and Chief Ralph Oquendo, de Susquehannock tribe. Tot de komst van de kolonisten in de 17de Eeuw woonden zijn in rond Delaware Bay in Florida. Er zijn een tweetal oorlogen geweest waarbij de meeste indianen zijn vermoord. De groep die over is gebleven is naar het Noorden vertrokken, richting de Staat New York. In Florida zijn aanwijzingen te vinden van de stam natuurlijk, echter de indianen zijn er niet meer. De gehele stam, of wat er van over was met de trek naar het Noorden is inmiddels overleden in oorlogen, en ziektes. En dat is al meer dan 100 jaar zo. Dus hoe deze man zich Grand Chief kan noemen van een niet meer bestaande stam is al reden genoeg het te wantrouwen. Maar laten we ook lezen wat Miranda mij schreef over wat het Sjamanisme precies betekent.

SJAMANISME, de lezing volgens Miranda
 
Sjamaan betekent letterlijk hij,zij die weet.
 
Siberie en Mongolie waren de klassieke woongebieden van de sjamaan.
Als er in de nomadische groepen iemand problemen had of een ziekte, werd er een beroep gedaan op de sjamaan.
 
Op verschillende gedeeltes van de wereld wordt aan sjamanisme gedaan.
Het verschil tussen sjamanisme in Siberie en medicijnmannen/vrouwen bij inheemse volkeren, is dat de Siberische sjamanen DIRECT in contact met de geestenwereld treden door een extatische vorm van uittreding, terwijl bij de tweede groep op INDIRECTE wijze de geestenwereld benaderd middels ceremonien, rituelen en hallucinogenen.
 
Sjamanisme is een reeks traditionele geloven en praktijken waarbij uitgegaan wordt van de mogelijkheid  om te diagnosticeren en te genezen. Deze traditie heeft in de hele wereld sinds prehistorische tijden bestaan.
 
Sjamanisme is gebaseerd op de veronderstelling dat de zichtbare wereld met onzichtbare krachten of geesten is doordrongen die het leven beinvloeden.
 
Het is geen religie en kan ook niet onderwezen worden. Het is een manier van leven door innerlijke groei en bewustzijn.
 
In het sjamanisme zijn alle handelingen en ervaringen erop gericht om een totaal evenwicht te handhaven of te herstellen.
 
Een sjamaan gebruikt vaak spirituele wegen om tot een extase of hoger bewustzijnsniveau te treden om zo tot de geesten te treden. In tweede instantie wordt een geest opgeroepen met een ritueel dat kan bestaan uit een dans en hallucinogenen.
 
Tot de belangrijkste functie´s van de sjamaan behoort de geneeskunst. Ze ondernemen speciale trance reizen om de oorzaak en remedies voor ziektes te leren kennen.
 
Door zich in een ander bewustzijn te begeven, kan een sjamaan als healer toegang krijgen tot die lagen waar een trauma zich heeft vastgezet en kan deze op dat niveau oplossen.
 
Het is een zeer krachtige vorm van healing waarbij de meer reguliere technieken zoals het herbeleven van het trauma, het begrijpen van en het verwerken, overbodig zijn.
 
De sjamaanse denkwijze gaat er vanuit, dat de toestand van ziekte of gezondheid zijn oorzaak vindt in de toestand van de ziel.
 
Tijdens de trance reis maakt de sjamaan contact met jouw gidsen en dit is ook een manier om inzicht te vergaren.
 
Traditioneel sjamanismeis dat sjamaanse handelingen verricht worden ten overstaan van en met de gehele gemeenschap.
 
Modern sjamanisme is dat de handelingen worden beoefend door 1 individu.
 
Tegenwoordige opleidingenleiden niet op tot sjamaan, maar geven leerlingen de mogelijkheid tot het beoefenen van sjamanisme als een spirituele zoektocht.
 
Overeenkomsten van traditioneel en modern sjamanisme zijn het gebruik van trance en communiceren met geesten.
 
Wat nu echter in West Europa veelal beoefend wordt, is gebaseerd op de Noord Amerikaanse Indianen. Het werken met zweethutten, rituelen, krachtdieren en krachtvoorwerpen.
 
De sterkst ontwikkelde sjamaan heeft echter alleen een lichte trance nodig en gebruikt geen enkel ritueel, want die kan DIRECT in contact komen met de geestenwereld.
 
Sjamaan kan je niet zomaar worden. Het zijn mensen die vanuit de spirituele wereld worden geroepen en een intens proces doormaakten waarin zij vaak ziektes moesten doorstaan voordat zij als sjamaan door jet leven konden gaan.
 
Een sjamaan werd door de geesten uitverkoren of werd dat door overerving.
 
Een sjamaan is eigenlijk iemand die vele therapie soorten in een heeft…
natuurgeneeswijze, healing, paranormaal genezen, ziektes en psyche zien en voelen, contact maken met overledenen en toekomst zien.
 
Eigenlijk is het geen plezier om sjamaan te zijn, want vaak kom je in een soort isolement terecht vanwege bewondering voor de magische krachten, maar men is er ook bang voor. Het kan tenslotte ook tegen je gebruikt worden. Sjamanisme is dan ook witte voodoo.
 
Zoals je begrijpt kan je al deze krachten nooit leren in een cursus of workshop……
 
Bron: Miranda Custic-Schellingerhout,

Lees ook:Workshop Sjamanisme door Miranda Custic-Schellingerhout
Lees ook:Sjamaan is geen medicijnman
Lees ook:Priester communiceert met de geestenwereld
Lees ook:Sjamaan Miranda: ‘Leven vanuit het pad van bezinning…’
Lees ook:Sjamanisme; begeleide zoektocht naar diepere oorzaken…

20 Reacties // Reageer

20 thoughts on “Sjamanisme, wat het werkelijk is

  1. Carin

    De omschrijving van Miranda is erg duidelijk.Vooral de functie van een sjamaan tot de geneeskunst.Door BDE heb ik veel medische verklaringen voor ziekten,die vanuit de ziel zijn ontstaan.Die BDE van mij was een krachtige healing en van daaruit *kijk* ik op de ziel van een ander,via gidsen,zie ik van te voren minder leuke dingen, bij de ander aankomen.
    Ver in verleden kijken,was een begin.In de toekomst kijken ,net een film.Nu,weten dat iemand ziek gaat worden,van te voren,is niet aangenaam,maar er kan wat an worden gedaan.Dit artikel is voor mij aanleiding,om mij daar eens verder in te gaan verdiepen,gezien de medische basis en mijn medische achtergronden.

      /   Reply  / 
  2. Isabel Blanco Auteur

    Mooi he die omschrijving.

      /   Reply  / 
  3. Wabke

    Hallo Miranda,

    Ik ben het volledig met je eens als je zegt dat ‘sjamaan zijn’ niet door opleiding te ontwikkelen is. Wel denk ik dat sjamanistische technieken een zeer krachtige werking in de menselijke psyche hebben, mits ze ook aansluiten bij de wijze waarop jouw psyche werkt. Zo zullen alleen de culturele verschillen met Noord Amerikaanse indianen er al voor zorgen dat een ritueel bij een Westerling een totaal andere werking en betekenis heeft dan bij een native.

    In Nederland ben ik echter toch een sjamaan tegengekomen en hij geeft een opleiding Sjamanistisch Genezer – let op hij leidt dus niet op tot ‘sjamaan’ want dat kan dus niet, hij leidt op tot sjamanistisch genezer. Als je daarvoor open staat is het wel leuk het interview ‘De Weg van de Innerlijke Krijger’ te lezen dat hij onlangs gegeven heeft. Je kunt het vinden op http://www.shuemamsterdam.nl/interview.htm .

    Hartelijke groet
    Wabke

      /   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

      Tsja en zo zijn er nog meer he die dit doen….

        /   Reply  / 
    2. Mopje

      Zo wabke, het wordt steeds spannender! Zoals je weet hebben de sjoe um een hele dure opleiding tot sjamaan. Nu een beetje gaan doen alsof dat sjamanistisch genezer is, is in strijd met de werkelijkheid. Gelukkig kan iedereen dat zelf nazoeken op interweb.
      Ten tweede moet men eens zeer bedenkelijk kijken, naar de psyche die zich in één adem noemt met God, Allah of Boeddha, maar behoudens deze drie is ingeschreven bij de kamer van koophandel.
      Jouw ‘sjamaan’ is na drie (!) lesjes sjamaan geworden? Heel knap zeg!
      Het zogenaamde interview heeft ie zeker met jou gedaan. Net als het interview met de directrice in Rotterdam zeker?
      De sjoe um zijn een new age believers bedrijf en interviews zijn infomercials…
      Hoeveel ziener moet je daarvoor zijn?

      Mopje

        /   Reply  / 
      1. Isabel Blanco Auteur

        Hoi Mopje,

        Zou je me dit informatie die jij hebt kunnen mailen naar [email protected]? De info van q over deze club is bedoeld om een stuk te schrijven die niet positief is in ieder geval. Dus alle info is welkom :)

          /   Reply  / 
        1. q

          Het gaat mij om een objectief onderzoek naar dit soort clubs, hoeft niet perse positief of negatief uit te vallen.
          Hoor en wederhoor is ook belangrijk, dus ben ik benieuwd wat het weerwoord van Wabke is op Mopje.

          Zo te lezen lijkt Mopje op een gedesillusioniseerd ex-lid, een soort Ehsan Jami van Shu’em (correct me if i’m wrong), en zit Wabke nog middenin de organisatie.

          Nu nog iemand vinden die vanuit een neutraal standpunt observaties heeft….

            /   Reply  / 
          1. Isabel Blanco Auteur

            Precies dan is de cirkel rond.

              /  
        2. Mopje

          Hoi Isabel en Q,

          Isabel als je specifieke vragen hebt is dat prima. Het mailen van informatie is niet te doen. Gebruik daarvoor de email van mijn blog. Ik mail je dan wel terug. Ik zit even in een antispam period de mail kan het even niet doen. Maar dat komt wel weer.

          Q, you are wrong! Deze plastics had ik veel te snel door om zelfs maar te denken aan lid(?) worden. Overigens ken ik natuurlijk wel gedesillusioneerde ex leden inmiddels.

          Groetjes,

          Mopje

            /   Reply  / 
          1. Isabel Blanco Auteur

            Ok dan, ik heb je gemaild :)

              /  
  4. q

    Isabel, ga je die shu’em club van Wabke ook onderzoeken?

      /   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

      Hoi, zekers ben al bezig met zoeken en onderzoeken. Dank voor de tip :)

        /   Reply  / 
        1. Isabel Blanco Auteur

          helemaal goed he dank je wel Q

            /   Reply  / 
    2. Mopje

      Er komt binnenkort, hoop ik, een universitair onderzoek onder andere naar deze club! Dat wordt superdupercool om te lezen.

      Mopje

        /   Reply  / 
      1. q

        Ik vraag me af wie er bezig zijn met objectief onderzoek met dit soor clubs.

          /   Reply  / 
  5. Carin

    Het verhaal van die Grand Sachem en Chief was al eerder eens in deze wereld.
    Dit schrijf ik vanuit een aantal nachtelijke visioenen.
    Ik zag een silhouet van een indiaan,de achterkant met een veer,daarna draaide de indiaan en ik aanschouwde zijn oor,afgelopen nacht drong hij tot mij door.Oud,gerimpeld doorleefd gezicht.
    Een indiaan,vandaag 118 jaar geleden overleden,zijn spirit zocht kontakt.Hij voerde vroeger met Sioux en Cheyennekrijgers een oorlog tegen Custer in een slag om Big Horn.Hij werd toen al aangedreven door een droom/visioen.
    Sjamanisme komt niet alleen uit Mongolie en Siberie,in Dakota werd er in 1890 ook aan gedaan.
    Zijn naam was hier toen Sitting Bull,een krijger met visioenen,toen al.Hij zit nu in een *nieuw reservaat* waar hij niet verdreven word??????
    Vanmorgen schreef ik mijn visioen en controleerde of zo iemand had bestaan en het schertste mijn verbazing,Sitting Bull was vandaag 118 jaar geleden gestorven.
    Heb ik afgelopen nacht toch een mooie,ooit eens gebeurde *trance reis* gehad.

      /   Reply  / 
    1. Isabel Blanco Auteur

      Inderdaad, de naam zegt denk ik iedereen wel wat. Medicijnenmannen worden het ook genoemd in de Amerika’s he. Erg interessant om het te lezen.

        /   Reply  / 
    2. q

      Het probleem met vizioenen is, dat iedereen wel kan claimen een vizioen te hebben, maar dat slechts weinigen zoiets kunnen controleren.

        /   Reply  / 
      1. Isabel Blanco Auteur

        Absoluut waar q, hoe weet je iets zeker?

          /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>