Heb je ooit van mindful eten gehoord…

Ooit van mindful eten gehoord?  Op de site: www.vdce.nl kwam ik daar een leuk artikel over tegen. Door mindful te eten kun jij voorkomen dat je meer gaat eten dan je nodig hebt en ben je sneller verzadigd.  Maar hoe doe je dit? Sta eens even een moment stil bij jezelf en stel jezelf de vraag: ‘als ik eet, proef ik dan het eten in mijn mond of kauw ik gedachteloos’?

2

Vaak is eten iets dat veel mensen op de automatische piloot doen. Eten zonder onze aandacht zorgt ervoor dat we vaak meer eten dan we nodig hebben. Doordat we de signalen van honger en verzadiging niet goed voelen, zijn we ons aan het overeten. Grijp jij wel eens naar eten zonder dat je echt honger hebt? Denk er maar eens over na waardoor dit kwam.  Was de oorzaak het (onbewust) opvullen van een (andere) leegte? Probeerde je frustraties weg te stoppen? Of at je misschien uit verveling of gewoonte meer dan nodig?  Het kennen van jouw valkuilen is de eerste stap voor verandering. Wat zou er moeten veranderen om dit in de toekomst te voorkomen?

1

Zorg ervoor dat je in een rustige omgeving gaat eten. Eet niet voor de televisie of tijdens het lezen van de krant. Zorg ervoor dat al je aandacht bij het eten is. Kauw je maaltijd goed. Wanneer we ons eten niet goed kauwen, kun je nog zo gezond eten, maar toch last krijgen van een opgeblazen gevoel als gevolg van een slechte vertering. Daarnaast zorgt het ‘goed kauwen’ van je voedsel er ook voor dat de voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen. Goed kauwen is ook belangrijk voor de opname van je vitaminen! Geniet met aandacht van je voedsel en je zult je fantastisch voelen. Kijk op de website voor meer info: vdce.nl.

Lees ook:Meer ‘goed’ cholesterol met Mediterraan eten
Lees ook:Neem eens een minuut stilte voor het eten in acht
Lees ook:De kunst van het voelen
Lees ook:Neem tijd om te ontspannen…
Lees ook:Maak kennis met je beschermengel…

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>