Vis heeft invloed op gedrag kind…

Wat je kind eet, heeft invloed op z’n gedrag en stemming. Wist je bijvoorbeeld dat je kind van vis vrolijk wordt? Een lekkere haring op brood of wat blikzalm door de pasta en het humeur knapt enorm op. Dit valt te lezen op: www.jmouders.nl.

3

Inwoners van landen waar weinig vis wordt gegeten hebben een grotere kans om depressief te worden dan van landen met een hoge visconsumptie. Omega-3-vetzuren helpen de zenuwcellen goed met elkaar te communiceren. Een tekort maakt somber en kan bij kinderen leiden tot leer- en gedragsproblemen. Als je kind geen vis lust, is een visoliesupplement (gefilterde visolie)  aan te raden.

1

Gestrest? Geef je kind een chocoladereep. Chocola werkt troostend. Dit komt door een groot aantal chemische stofjes dat in chocolade zit (dopamine en fenylethylamine). Natuurlijk bevat chocolade suikers. Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn en als je je kind toch wilt verwennen met iets zoets, om de zenuwen te temmen, dan is een klein stukje pure chocolade – liefst met 70 procent of meer cacao – een goede keuze.

4

Suiker kun je beter vermijden als je kind druk of agressief is. Suiker haalt in het lichaam fratsen uit die te vergelijken zijn met een ritje in een achtbaan: de bloedsuikerspiegel stijgt als een dolle en daalt daarna als een roofvogel in duikvlucht. Ofwel: suiker geeft een kortstondige energie-explosie, gevolgd door een bloedsuikerspiegeldaling die moe en futloos maakt. Daardoor schreeuwt het lichaam om nieuwe suikeraanvoer.

Heb je een druk en prikkelbaar kind? Schrap suiker, witbrood, witte pasta, witte rijst en slechte vetten uit zijn dieet. Geef hem in plaats daarvan:

  • Vitaminen B3 (mager vlees, eieren, vis, peulvruchten, hele granen, volkorenproducten).
  • Vitamine B1 (peulvruchten, noten, zaden zoals zonnebloempitten, pompoenzaden, sesamzaadjes, lijnzaad).
  • Vitamine B6 (groene bladgroenten, aardappelen, sojabonen).
  • Vitamine C (citrusfruit, meloen, bessen, paprika en talloze andere groente- en fruitsoorten).
  • Foliumzuur (broccoli, bloemkool, kool, spruitjes, boerenkool, radijs, avocado’s en rauwe groenten).

Lees ook:Haal je ‘boost’ uit noten en haver…
Lees ook:Hooggevoelige mensen hebben vaak een vitamine B12 tekort…
Lees ook:Supernova .1a lijkt echt te bestaan!
Lees ook:Aloë vera; de plant van onsterfelijkheid…
Lees ook:Pak eens een banaantje…

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>