Wat heb je nodig om je gelukkig te voelen…

Nederland staat net als een jaar eerder weer op de zesde plek van de ranglijst van gelukkigste landen. Maar wie echt het geluk zoekt, moet in Finland zijn. Het land is van de vijfde naar de eerste plek geklommen in het overzicht van de Verenigde Naties. Finland lost Noorwegen af. De Noren zijn een plaats gezakt. In de top vijf staan verder Denemarken, IJsland en Zwitserland.

Landen in Afrika zijn het minst gelukkigst. Onderaan bevinden zich Tanzania, Zuid-Sudan, de Centraal-Afrikaanse Republiek en Burundi als hekkensluiter. Het overzicht van de VN komt tot stand op basis van een serie vragen aan inwoners van meer dan 150 landen over zaken als inkomen, gezondheid, vrijheid en sociale ondersteuning (bron Nu.nl). Wat maakt jou gelukkig? Wat heb je nodig om je gelukkig te voelen. Op de site van innerlijkefocus.nl vond ik tips  waardoor je meer geluk in je leven ervaart.

-Dankbaarheid. Wanneer je dankbaar bent voor wat er in je leven is, geniet je meer.

Start eens een maand lang iedere maandag met bedenken waar je oprecht dankbaar voor bent. Maak een dankbaarheidslijstje en begin je week.

-Optimisme. Probeer het leven van de zonnige kant te bekijken. Bedenk wat je doelen zijn en hoe je die kunt bereiken. Visualiseer je doel en probeer dat met zoveel mogelijk details te doen. Hierdoor krijgt je doel vorm en wordt het makkelijker om het doel te halen.

-Tobben en vergelijken. Maak je geen zorgen. Wanneer je je zorgen maakt, ben je met je aandacht in de toekomst. Leef in het moment. Vergelijk jezelf ook niet met anderen. Bedenk wat jij nodig hebt om gelukkig te zijn.

-Vriendelijkheid. Wanneer je vriendelijk en behulpzaam bent naar anderen, wordt je daar zelf ook gelukkig van. Dit komt doordat vrijgevigheid en de bereidheid tot delen mensen gelukkig maakt. Heb  compassie met anderen en geef (regelmatig) complimentjes weg

-Beweeg. Lichaamsbeweging vermindert gevoelens van stress en spanning. Het vermindert de kans op ziekte en het bevordert het (zelf)vertrouwen.

-Mediteer. Regelmatige meditatie maakt gelukkiger en vermindert angst en depressie. Je hoeft niet uren te mediteren. Begin eens met iedere dag 5 minuten.

-Leer vergeven. Vergeven doe je niet voor de ander, je doet het voor jezelf. Door te vergeven, laat je gevoelens van boosheid en teleurstelling los. Je maakt daarmee ruimte voor andere positieve gevoelens.

Lees ook:Ben jij soms ook te lief…
Lees ook:‘Boek van vergeving’; voor iedereen die met vergevingskwesties te maken heeft…
Lees ook:Hoe blijf je in balans?
Lees ook:Leef vandaag en wees gelukkig…
Lees ook:Spiritueel raadsvrouw Marieke de Vrij geeft lezing Op Hodenpijl

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>