Gebedssnoeren worden nog steeds gebruikt

Sinds eeuwen eren gelovigen de Moeder Gods en roepen haar bijstand in door het bidden van de rozenkrans. De oktobermaand, is net zoals de meimaand, uitgeroepen tot de maand van de rozenkrans.

1

We vinden gebedssnoeren in bijna alle godsdiensten. In West-Europa is de rooms-katholieke rozenkrans het meest bekend, maar het katholicisme kent daarnaast nog tal van andere gebedssnoeren. Ook de Oosterse kerken kennen een gebedssnoer; orthodoxe gelovigen gebruiken hun ‘chotki’ bij het bidden van het Jezusgebed. De kralen van het islamitische gebedssnoer zijn gewijd aan de 99 namen van Allah. En in het hindoeïsme en boeddhisme wordt gebruik gemaakt van een kralensnoer voor het reciteren van mantra’s (spreuken waaraan goddelijke kracht wordt toegekend).

2

Een rozenkrans wordt in de Rooms Katholieke kerk  gebruikt om het rozenkransgebed te bidden. De ketting bestaat doorgaans uit 50 kleine en 5 grote kralen. De rozenkrans ofwel gebedssnoer is dus eigenlijk een ‘kralenketting’ die wordt gehanteerd voor het reciteren van gebeden. Niet alleen in de katholieke kerk wordt de gebedssnoer gebruikt. Andere voorbeelden van dergelijke religieuze voorwerpen zijn: de tsjotki/komboschkini in de Orthodoxe Kerk, de Tasbih in de islam en de (Japa) Mala in het hindoeïsme. Tasbih is een door moslims gebruikt gebedssnoer. Het is een hulpmiddel bij het verrichten van ‘dzikr’, dat is binnen de islam de belangrijkste vorm van meditatie, bestaande uit een religieus ritueel waarbij een woord of korte zin langdurig wordt herhaald. Een Mala is een gebedssnoer van kralen dat gebruikt wordt binnen het Boeddhisme. Het heeft een vergelijkbare functie van de rozenkrans in het Christendom. Bij iedere kraal die men met de duim en middelvinger afgaat, zegt men een mantra, bijvoorbeeld “Ohm mani padme hum”. Dit betekent `de parel van het universum is de lotus van mijn hart` oftewel: we moeten binnen in onszelf kijken om de vrede van de Boeddha te vinden.

Lees ook:Wie bidt er nog de Rozenkrans?
Lees ook:Oktober, de tweede Mariamaand…
Lees ook:Maak je eigen magische mala…
Lees ook:Vandaag herdenken we alle zielen die gestorven zijn…
Lees ook:160-161 meldingen misbruik Rooms Katholieke Kerk

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>